Pauluskerk Beilen toekomstbestendig gemaakt

Maanden lang is gewerkt aan de renovatie van de vroegere gereformeerde, al jaren lang protestantse Pauluskerk en het bijbehorende zalencentrum De Valkenhof in het Drentse Beilen. Hoe langer hoe meer bleek dat de in 1957 gebouwde Pauluskerk groot onderhoud nodig had. Het werk is nu klaar en kerk en vergadercentrum werden op vrijdag 13 november 2015 feestelijk in gebruik genomen.

Na langdurig overleg werd uiteindelijk besloten het dak en de gevels van de van oorsprong gereformeerde Pauluskerk aan te pakken en bovendien het aanpalende zalencentrum De Valkenhof stevig te verbouwen en met zo’n 100 m² te vergroten. Daardoor is ook de indeling van De Valkenhof flink veranderd.

De Pauluskerk te Beilen.

De Valkenhof telt nu vijf zalen en twee kelderruimtes,  waaronder een jeugdruimte. Twee zalen en de hal kunnen worden aangepast tot één grote ruimte, zodat ook grotere bijeenkomsten zonder problemen kunnen worden gehouden. Niet alleen het interieur van de Valkenhof is aangepast, ook het dak is vernieuwd en de entree vergroot. Voorts is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Aan de verbouwing hebben veel vrijwilligers deelgenomen, waardoor de kosten onder de miljoen euro konden blijven.

Op vrijdag 13 november 2015 om vijf uur ’s middags werd het geheel officieel (en niet te vergeten feestelijk) geopend met als thema Feest der Talenten. De opening werd voor zover nodig opgevrolijkt met allerlei optredens. Aansluitend was er open huis.

Een overzicht van hert vroegere interieur.
Een overzicht van het vroegere interieur.