Laatste dienst in ‘oude’ Kruiskerk te Nijkerk

‘Kruiskerk’ wordt ingrijpend verbouwd.

Zondag 11 september 2016 werd de laatste kerkdienst gehouden in de gereformeerde Kruiskerk aan de Venestraat te Nijkerk. Althans, in de kerk in haar oude gedaante. Want de kerk wordt, zoals we al eerder berichtten, ingrijpend verbouwd. De verbouwing zal ongeveer een jaar in beslag nemen.

De gereformeerde Kruiskerk te Nijkerk wordt ingrijpend verbouwd.
De gereformeerde ‘Kruiskerk’ te Nijkerk wordt ingrijpend verbouwd.

Tijdens de ‘laatste’ dienst werd ook ingegaan op de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Nijkerk; gewezen werd onder meer op de brand die het vorige kerkgebouw verwoestte en waarvoor de huidige Kruiskerk in de plaats kwam.

De kerkenraad wil – zoals we al eerder aangaven – door de ingrijpende verbouw van de Kruiskerk het gebouw toekomstbestendig maken met een eigentijdse uitstraling, ‘in het bijzonder voor de toekomstige generatie; een kerkgebouw dat aansluit bij hun leefwereld en bij de huidige trends in gebouwen voor maatschappelijke voorzieningen en waarin zij worden uitgenodigd elkaar te ontmoeten’. Ook worden de exploitatiekosten gedrukt door alle kerkelijke activiteiten onder te brengen in één kerkelijk centrum; als de verbouwing achter de rug is zal de tweede gereformeerde kerk in het dorp, de Goede Herderkerk, namelijk worden afgestoten.

Ook wordt ook afscheid genomen van het ‘Kruispunt’- naast de Kruiskerk – als vergaderlocatie. In de nieuwbouwplannen wordt het B.H. Steenwijkplein aan de kant van de Venestraat helemaal volgebouwd. Tevens krijgen de vleugels van het kerkcomplex een opbouw voor vergaderruimte.

Op de achtergrond de Kruiskerk; links het 'Kruispunt' (eigen opname).
Op de achtergrond de Kruiskerk; links het ‘Kruispunt’ (eigen opname).

In september 2017 zal, zo hoopt de kerkenraad, de verbouwing achter de rug zijn.