Tweede deel boek Geref. Kerk Bredevoort gepresenteerd

Op vrijdagavond 11 november 2016 vond in de voormalige gereformeerde Koppelkerk in Bredevoort de presentatie plaats van het tweede deel over de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Bredevoort.

De voormalige gereformeerde kerk te Bredevoort.

De Koppelkerk werd bij het samengaan van de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente tot Protestantse Gemeente te Bredevoort afgestoten; in 2011 werd de laatste dienst in deze kerk gehouden. Enige tijd later werd de Koppelkerk verkocht aan bouwcombinatie Heijnen-Rensing.

In oktober 2011 verscheen deel 1 van een driedelige serie over de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk, onder de titel ‘Van Koekolk tot Koppelkerk’. In 236 ruim geïllustreerde pagina’s vertelde de schrijver van alles over de ontstaansgeschiedenis van de kerk tot de jaren ’60 van de vorige eeuw.

Ds. Wim Bisschop, die van 1982 tot 1987 predikant van de Koppelkerk was, hield tijdens de presentatie van het boek een toespraak. Deel 2 van het boek kreeg als titel mee: ‘Kerk-zijn in een veranderende samenleving’. Ook werd een CD gepresenteerd onder de titel: ‘Klanken uit de Koppelkerk’.

Dit tweede deel gaat over het wel en wee van de Bredevoortse Gereformeerde Kerk in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Na de toespraken van ds. Wim Bisschop en auteur Ap te Winkel werden er drie ‘eerste exemplaren van het boek uitgereikt. Er waren boeken voor Bas Brezet, voorzitter van de Kerkenraad van de Protestantse Gemeente te Bredevoort, Henk Rijks, wethouder van de Gemeente Aalten en Sylvia Heijnen, directeur van de Koppelkerk Bredevoort.

Zo zag de Koppelkerk er zonder toren uit.

Volgens de heer Te Winkel is er nog materiaal genoeg om een derde deel het licht te doen zien, om ook de rest van de geschiedenis van de Koppelkerk vast te leggen. Dit derde deel zal handelen over de periode 1990 tot en met 2015. Hoewel de kerk al in 2011 gesloten werd, is ook over de jaren daarna volgens hem nog van alles te vertellen. De kerk kreeg sinds 2015 namelijk een doorstart als culturele vrijplaats. ’De geschiedenis van deze kerk is niet af zonder dit deel te beschrijven’, aldus de heer Te Winkel.

Wanneer het derde deel verschijnt is nog niet bekend. Binnenkort zullen we meer aandacht besteden aan de inhoud van het nu verschenen tweede deel.