Gereformeerde Kerk Garderen wil naar PKN

De Gereformeerde Kerk te Garderen wil zich aansluiten bij de Protestantse Kerk in Nederland.

De gereformeerde kerk te Garderen, die per 1 januari 2016 niet meer bij de vGKN behoort.
De gereformeerde kerk te Garderen zoekt aansluiting bij de Protestantse Kerk in Nederland.

Al eerder berichtten wij over het feit dat de Gereformeerde Kerk te Garderen, die tot 1 januari 2016 tot de ‘voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland’ (vGKN) behoorde, dat kerkverband verlaten had. Men overwoog dat de geestelijke ligging van de kerk te Garderen niet binnen de signatuur van de vGKN paste. Die beslissing viel nadat het preekconsent van de predikant in opleiding, de heer A.C.R. van Dorp te Garderen door de synode van de vGKN was ingetrokken.

Uiteindelijk viel de keuze van gemeente en kerkenraad van Garderen op het zoeken van aansluiting bij de Protestantse Kerk in Nederland, omdat men ’terug wil naar de geestelijke familie’. De Kleine Synode van de Protestantse Kerk neemt eind maart een beslissing over het verzoek tot aansluiting.

De voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland ontstonden in 2004, uit een aantal Gereformeerde Kerken die bezwaren hadden tegen de koers van de PKN en niet mee wilden in de kerkenfusie tussen de Gereformeerde Kerken, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch Lutherse Kerk.