NAM koopt ontzette v/m gereformeerde kerk Woldendorp

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (de NAM) heeft de door de aardbevingen ontzette voormalig gereformeerde kerk te Woldendorp (Gr.) gekocht van de huidige eigenaar. Wat het lot van de ‘levensgevaarlijke’ kerk is, kan men nog niet zeggen.

De voormalig gereformeerde kerk te Woldendorp (Gr.).

De in 2006 verkochte voormalig gereformeerde kerk in Woldendorp  werd – zoals we al eerder berichtten – ingericht als muziekcentrum. ‘De eerste jaren lukte dat aardig’, volgens  de nieuwe eigenaar Pieter Stapel. Toen echter in 2013 de zware aardbeving bij het Groningse dorp Huizinge plaatsvond werd ook de kerk van Woldendorp getroffen. De voormalig gereformeerde kerk liep grote schade op. ‘De kap komt los van de muren. Het kerkje is niet meer te redden en de toestand is zelfs levensgevaarlijk. Het gebouw kan zo instorten’, meldt de heer Stapel.

‘Aanvankelijk werd de schade door de NAM weggewuifd’, maar nadat de heer Stapel de ‘Commissie Bijzondere Situaties’ had ingeschakeld ‘werd de NAM gedwongen het gebouw op te kopen’. Begin februari 2017 heeft de heer Stapel de sleutels van het voormalige kerkgebouw aan de NAM overhandigd.

Een woordvoerder van de NAM kon nog niet zeggen wat er verder met het kerkje gaat gebeuren. ‘Mensen met goede ideeën kunnen zich bij ons melden’. Het beste idee zal vermoedelijk ‘afbraak’ zijn, zo wordt door enkele zegslieden vermoed.