‘Boomgaardkerk’ te Heerjansdam gaat dicht

Laatste dienst op 23 april 2023.

De protestantse, voormalig gereformeerde Boomgaardkerk aan de Dorpsstraat 42a in Heerjansdam wordt afgestoten en verbouwd tot vijf appartementen. Op het parkeerterrein van de kerk aan de Dorpsstraat worden drie huizen gebouwd. Achter de kerk komen nog eens zeven eengezinswoningen te staan.

De Boomgaardkerk te Heerjansdam.

De Protestantse Gemeente te Heerjansdam hield al geruime tijd geen officiële kerkdiensten meer in de vroegere gereformeerde kerk. Wel werd het kerkgebouw nog gebruikt voor de doordeweekse activiteiten, maar volgens de kerkenraad is daarvoor voldoende ruimte in de Dorpskerk. Hoewel de protestantse gemeente van Heerjansdam volgens hem ‘veel gezinnen met kinderen’ telt, zit het er niet in dat de Boomgaardkerk in de toekomst nog nodig zal zijn.

Tot vorig jaar werd de Boomgaardkerk nog voor erediensten verhuurd aan de Gereformeerde Kerk Nederland (een afsplitsing van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt) en tegenwoordig aan een evangelische gemeente. Die gemeenten zijn enige tijd geleden al van de sluitingsplannen op de hoogte gesteld.

Hoewel nog niet duidelijk is wanneer de energiezuinige nieuwbouwwoningen gebouwd gaan worden begint de verkoop ervan in mei 2023.

Laatste dienst.

De laatste dienst in de Boomgaardkerk wordt – zo is namens de kerkenraad aan de redactie van GereformeerdeKerken.info meegedeeld – gehouden op zondag 23 april 2023. We komen daarop uiteraard t.z.t. terug.