Adelaarkerk Leeuwarden wordt zorgcentrum

Eind september 2017 wordt begonnen met de ingrijpende renovatie en verbouwing van de voormalige gereformeerde Adelaarkerk aan De Jokse, in de Leeuwarder wijk Bilgaard, waar op 20 mei 2012 de laatste kerkdienst  gehouden werd en die in 2016 verkocht werd.

De Adelaarkerk (1972-2013)

Het is de bedoeling dat de Adelaarkerk wordt omgebouwd tot een zorgcomplex met vijftien appartementen voor mensen met dementie: in de kerk zullen tien appartementen en twee huiskamers worden gebouwd en op de begane grond van het aangrenzende blok nog vijf. Ook wordt voor de bewoners van het Zorghuis, zoals het zorgcomplex genoemd zal worden, een besloten binnentuin aangelegd. De overige twee appartementencomplexen bieden ruimte aan cliënten van GGZ Friesland die hier begeleid wonen.

Het toekomstige Zorghuis in de voormalig gereformeerde Adelaarkerk te Leeuwarden (illustratie: Zorghuizen Noord-Nederland).

Het bestuur van Zorghuizen Noord-Nederland hoopt dat de bewoners het Zorghuis uiterlijk in mei 2018 kunnen betrekken, een half jaar later dan aanvankelijk gepland was. Tot nu toe zijn vijf aanmeldingen voor de appartementen binnengekomen. Ook verzorgenden kunnen zich nog aanmelden.

Nadat de bijgebouwen van de voormalige Adelaarkerk gesloopt zijn gaat op 29 september 2017 de eerste paal voor de nieuwbouw de grond in.

De Adelaarkerk was (samen met de Fenix, de Koepelkerk en de Pelikaankerk) een van de vier gereformeerde kerkgebouwen die door de Leeuwarder kerkenraad tegelijk gesloten werden, wat leidde tot de opzienbarende Leeuwarder kerksluitingskwestie.