Geref. Opstandingskerk Woerden bijna steigervrij

De honderdjarige gereformeerde Opstandingskerk in Woerden staat sinds 15 maart 2024 in de steigers. Het dak wordt waar nodig gerepareerd of vernieuwd om bestaande lekkages te verhelpen.

De Opstandingskerk staat in de steigers (foto: Gereformeerde Kerk Woerden).

Er komt ‘geen water doorlatende’ isolatie op het dak en het dak wordt geheel voorzien van nieuwe panlatten. Gelijktijdig worden de muren nagekeken en waar nodig gerepareerd. Het is de bedoeling dat de klus eind juni geklaard is, waarmee de problemen dan opgelost zijn. Het kerkgebouw zelf verkeert na een eeuw nog altijd in een prima conditie.

De dakpannen…

Bij het verwijderen van de dakpannen kwam men tot de ontdekking dat wel vijf verschillende soorten dakpannen op de Opstandingskerk liggen. De onderlinge verschillen zijn zo klein dat het 100 jaar geleden geen probleem was om deze als een eenheid te zien.

Iemand vroeg zich af: ‘Is dat bewust gedaan met een verwijzing naar onze gemeente? Zodat een ieder, op zijn eigen wijze, zich verbonden voelt om samen te zijn onder dit dak? Of was het gedaan om op een goedkopere manier het dak te voorzien van pannen!’

Een van de oude dakpannen (foto: Gereformeerde Kerk Woerden).

De meeste dakpannen komen van de Woerdense Dakpannenfabriek, wat te zien is aan het logo op de afgebeelde dakpan. De producent van de dakpannen was de vroegere firma J. Brunt & Co te Woerden, die tegenwoordig Monier heet.

De rest van de pannen komt waarschijnlijk uit Woerden of omgeving. Ongeveer een kwart van de oude pannen bleek kapot, afgekeurd of anderszins. Deze zijn vervangen door nieuwe. Alle dakpannen zijn van het type: ‘De Verbeterde Hollandse Pan’.

Op 23 juni 2024 is de kerk hopelijk weer steigervrij (foto: Gereformeerde Kerk Woerden).

De bedoeling is om de steigers voor 20 juni weer af te breken, zodat de kerk tijdens de feestzondag van 23 juni – vanwege het eeuwfeest – weer in volle glorie te zien is.

(Met dank aan de heer G. van Oudenallen).

Translation into English:

Resurrection Church (‘Opstandingskerk’) in Woerden Almost Scaffold-Free

The hundred-year-old ‘Gereformeerde’ Opstandingskerk in Woerden has been under scaffolding since March 15, 2024. The roof is being repaired or renewed where necessary to fix existing leaks.

The roof will be fitted with water-impermeable insulation, and new roofing battens will be installed throughout. At the same time, the walls are being inspected and repaired as needed. The aim is to complete the work by the end of June, resolving all issues. Despite being a century old, the church building itself remains in excellent condition.

The Roof Tiles.

When the roof tiles were removed, it was discovered that there are as many as five different types of tiles on the ‘Opstandingskerk’. The differences between them are so minor that it was not an issue to see them as a unified whole a hundred years ago.

Someone wondered, “Was this done deliberately as a reference to our congregation? So that everyone, in their own way, feels connected to be together under this roof? Or was it done as a cheaper way to provide tiles for the roof?”

Most of the tiles come from the ‘Woerden Roof Tile Factory’, as evidenced by the logo on the tile shown here. The manufacturer of the tiles was the former company ‘J. Brunt & Co’ in Woerden, which is now called ‘Monier’.

The rest of the tiles likely come from Woerden or its surroundings. About a quarter of the old tiles were found to be broken, rejected, or otherwise unsuitable. These have been replaced with new ones. All the tiles are of the type ‘De Verbeterde Hollandse Pan’ (‘The Improved Dutch Tile’).

The plan is to dismantle the scaffolding by June 20, so that the church can be seen in all its glory during the celebration Sunday on June 23 – in honor of the centenary.