De Ark te Schiedam gaat dicht

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Ark van de Protestantse Gemeente Kethel aan het Hargplein te Schiedam verliest haar kerkelijke functie. De diensten worden vanaf 25 augustus 2024 gehouden in de Dorpskerk.

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Ark te Schiedam.

De Protestantse Gemeente Kethel ontstond door een fusie van de Hervormde Gemeente Kethel en Spaland en de Protestantse (voormalig gereformeerde) Wijkgemeente De Ark. Dat gebeurde per 1 januari 2019. De gemeente had sindsdien dus twee kerkgebouwen, de Dorpskerk en De Ark, wat aan de ene kant een luxe was, maar die aan de andere kant extra werk en kosten met zich mee brachten. Ook vond men het met twee kerkgebouwen moeilijker om door te groeien naar één ongedeelde kerkelijke gemeente.

Na veel onderzoek besloot de kerkenraad dat een van beide kerken moest worden afgestoten. Daarbij viel de keuze op De Ark. De kerkenraad zegt er op te vertrouwen dat dit een goede keuze is “en we gaan de uitdaging aan om ons geloof als Protestantse Gemeente Kethel handen en voeten te geven in verbinding met elkaar, onze omgeving en wereldwijd”.

Laatste dienst.

Op 24 augustus 2024 wordt een receptie gehouden in De Ark. Op 25 augustus wordt dan de laatste dienst gehouden en wordt aan het eind van de dienst een aantal liturgische voorwerpen de kerkzaal van De Ark uitgedragen, die op 15 september de Dorpskerk binnengedragen zullen worden” en daar een plaats krijgen.

De gereformeerde kerk De Ark werd gebouwd volgens een ontwerp van architect A. Cooiman en de kerk werd in 1971 in gebruik genomen.

Translation into English:

De Ark in Schiedam is Closing.

The Protestant (formerly ‘gereformeerde’) church ‘De Ark’, part of the ‘Protestant Congregation Kethel’, located at Hargplein in Schiedam, will lose its function as a church. Starting from August 25, 2024, services will be held in the ‘Dorpskerk’.

The ‘Protestant Congregation Kethel’ was formed by the merger of the ”Hervormde’ Congregation Kethel and Spaland’ with the Protestant (formerly ‘gereformeerde’) District Congregation ‘De Ark’. This merger took place on January 1, 2019. Since then, the congregation has had two church buildings, the Dorpskerk and De Ark, which was both a luxury and a burden due to the additional work and costs. Additionally, having two church buildings made it harder to grow into a single, unified church congregation.

After much deliberation, the church council decided that one of the two churches needed to be closed. The choice fell on ‘De Ark’. The church council expressed confidence in this decision, stating, “We are taking on the challenge to give shape to our faith as the ‘Protestant Congregation Kethel’ in connection with each other, our surroundings, and the world.”

Final Service.

A reception will be held in ‘De Ark’ on August 24, 2024. The final service will take place on August 25, during which several liturgical items will be carried out of the church hall of ‘De Ark’. These items will be brought into the Dorpskerk on September 15 and will be given a place there.

The ‘gereformeerde’ church ‘De Ark’ was designed by architect A. Cooiman and was inaugurated in 1971.