Upgrade voor kerkzaal Laarkerk Zuidlaren

Begin november 2024 wordt in de protestantse (voormalig gereformeerde) Laarkerk in Zuidlaren een gemeenteavond gehouden die in het teken staat van de herinrichtingsplannen van de kerk.

De Laarkerk te Zuidlaren.

In het voorjaar waren de gemeenteleden via de kerkbladen al van de plannen op de hoogte gebracht en ook tijdens een tweetal mondelinge bijeenkomsten werd een toelichting gegeven.

Met de herinrichting van de kerkzaal wordt bedoeld een inrichtingsverandering waarbij de kerkbanken worden vervangen door verplaatsbare stoelen. Hiermee wordt een flexibele en toegankelijke kerkzaal gecreëerd. Omdat het verwijderen van de banken directe gevolgen heeft voor de gekoppelde buisverwarming zal een aanpassing aan het verwarmingssysteem gemaakt worden, waarbij extra verwarmingscapaciteit wordt toegevoegd. Verder wordt de vloerbedekking vervangen en worden de muren van de kerkzaal opnieuw geverfd.

Een groot deel van deze kosten is gereserveerd in de pot ‘voorziening voor onderhoud’ en kan daaruit betaald worden. Ook is een toezegging voor een subsidie van de Solidariteitskas PKN Nederland ontvangen. Het resterende deel van de geraamde kosten, circa € 27.000, dient op een andere wijze bekostigd te worden, maar intussen ontving men vanuit de gemeente al een toezegging voor een bedrag  van € 10.000.

Naast de aandacht voor de binnenkant van de kerk, wordt ook gekeken naar het exterieur van het gebouw met het oog op ‘een open en welkome entree’ aan de kant van de Stationsweg.

Translation into English:

Upgrade for Laarkerk Church Hall in Zuidlaren.

In early November 2024, the Protestant (formerly ‘gereformeerde’) Laarkerk in Zuidlaren will hold a congregation meeting focused on the church’s redesign plans.

In the spring, congregation members were informed about these plans through church bulletins, and two oral presentations were also given. The redesign of the church hall involves replacing the pews with movable chairs. This will create a flexible and accessible space. Since removing the pews will affect the attached pipe heating system, adjustments will be made to the heating system, adding extra heating capacity. Additionally, the carpeting will be replaced, and the walls of the hall will be repainted.

A large part of these costs is covered by the “maintenance fund,” and payments will be made from it. The church has also received a pledge for a subsidy from the ‘PKN Netherlands Solidarity Fund’. The remaining estimated costs, approximately €27,000, still need to be funded through other means, but the congregation has already pledged €10,000 towards this.

Besides focusing on the church’s interior, attention will also be given to the exterior, particularly in creating an “open and welcoming entrance” on the Stationsweg side.