Ravage na inbraak in gereformeerde kerk te Vriezenveen

Dieven hebben in de nacht van maandag 6 op dinsdag 7 maart 2017 een ravage en flink wat schade veroorzaakt in de gereformeerde Ontmoetingskerk aan de Schout Doddestraat te Vriezenveen (Ov.).

De gereformeerde (PKN-) Ontmoetingskerk te Vriezenveen.

Veel spaarpotjes zijn leeggeroofd, alle deuren en kasten in de kerk werden opengebroken en het offerblok vernield en leeggehaald. Dit meldde RTV-Oost.

Koster Jenet Huitema is gefrustreerd over de inbraak, met name omdat het geld dat de kinderen de afgelopen maanden hebben gespaard voor diverse uitstapjes is gestolen. “Iemand moet met z’n handen van andermans spullen afblijven.” De gereformeerde PKN-kerk zit met een behoorlijke schadepost. Volgens de koster ziet de politie sterke overeenkomsten met eerdere inbraken in kerken in de regio, zoals recent in Rouveen (de kerken zijn dus gewaarschuwd!)

Dominee A.L. Veerman is teleurgesteld in de daders van de inbraak. “Ik zat sterk te denken aan een geschrift uit de Bijbel uit het boek Johannes, uit het Nieuwe Testament: ‘Waarachtig, ik verzeker u: wie de schaapskooi niet door de deur binnengaat, maar van elders naar binnen klimt, die is een dief en een rover’. ” Zondag zal de predikant tijdens de kerkdienst aandacht besteden aan de diefstal.

De Gereformeerde Kerk te Vriezenveen telt ongeveer 950 leden.