Grote Kerk Wildervank in detail te bekijken

‘Open Monumentendag’ via de computer.

Door middel van een speciaal computerprogramma kan de protestantse (voormalig gereformeerde) Grote Kerk te Wildervank nu in detail bekeken worden.

De voormalig gereformeerde, nu protestantse Grote Kerk te Wildervank (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Ter gelegenheid van Open Monumentendag 2020 bedachten Wim de Olde en organist Vincent Hensen in Wildervank een oplossing voor het organiseren van een Open Monumentendag die zich niets aantrekt van de corona-crisis. Ze zorgden ervoor dat de hele kerk vanuit alle hoeken en gaten bekeken kan worden. Zelfs de binnenkant van het orgel wordt getoond. Door het beeld vast te houden en met de muis te slepen kan het interieur van de kerk overal  360 graden gedraaid en bekeken worden.

De hele kerk werd namelijk met een bijzondere scanner  in beeld gebracht, inclusief het Walckerorgel. Zo kan men  zich nu een weg door de kerk én door het orgel banen. De makers hebben nu ‘zoveel digitale gegevens verzameld dat het mogelijk is een 3D-model van de kerk en van het orgel te maken. Die willen we uiteindelijk printen in 3D’, verklaarden ze tegenover het Dagblad van  het Noorden.

De Grote Kerk in Wildervank gaat op Open Monumentendag (zaterdag 12 september 2020) waeliswaar niet open – de kerk kan via het beeldscherm nog veel beter bekeken worden dan ter plaatse mogelijk zou zijn – wél zal ’s avonds het traditionele Jan Bosch orgelconcert verzorgd worden, maar voor maximaal honderd bezoekers in corona-opstelling.

De Grote Kerk te Wildervank van nok tot nis