Gereformeerd Zuidwolde naar ander kerkgebouw

‘Zo maken we een nieuw begin’.

Na de zomer gaat de gemeente van de Gereformeerde Kerk in het Groningse Zuidwolde verhuizen naar een ander kerkgebouw in het dorp. Het bedehuis van de opgeheven vrijgemaakt-gereformeerde kerk (Het Anker) kwam beschikbaar en wordt momenteel verbouwd, zodat na de zomer ‘een nieuw begin’ gemaakt kan worden.

De huidige gereformeerde Ontmoetingskerk aan het Boterdiep (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

‘Een monument geeft beperkingen’.

De reden dat de gereformeerde kerk naar een ander kerkgebouw gaat verkassen is, dat het huidige kerkgebouw aan het Boterdiep een ‘monument’ is. Omdat de gemeente kleiner wordt zouden eigenlijk aanpassingen in het kerkgebouw moeten plaatsvinden, zoals het verwijderen van de kerkbanken om die te vervangen door stoelen. Maar dat mag niet vanwege de monument status. ‘En toen kwam gelukkig het gebouw van de opgeheven vrijgemaakte kerk.’

De voormalige vrijgemaakt-gereformeerde kerk, die momenteel verbouwd wordt tot gereformeerde kerk (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

‘Het kwam op ons pad’, zegt kerkenraadslid Veening. ‘In het toekomstige kerkgebouw zijn meer mogelijkheden om het op een goede manier te verbouwen naar nieuwe maatstaven. Zo houden we toekomst’. De bedoeling is om de laatste kerkdienst (vermoedelijk ergens in september) in het ‘oude’ gebouw te beginnen, daarna in optocht door het dorp te trekken, op weg naar de nieuwe kerk, en daar de kerkdienst voort te zetten en af te sluiten ‘Zo maken we een nieuw begin. Daar willen we dan ook graag de dorpsbewoners en andere belangstellenden bij betrekken.’ In 2016 had de Gereformeerde Kerk te Zuidwolde 222 leden.

De Ontmoetingskerk, het huidige onderkomen van de gereformeerde kerk, is inmiddels verkocht aan een particulier die al meerdere voormalige kerkgebouwen in bezit heeft. Kerkelijk werker Klomp zegt blij te zijn met de koper van de kerk, ‘een echte liefhebber van oude kerkgebouwen en een betrokken kerkganger.’ De Ontmoetingskerk zou in de toekomst ook nog gebruikt kunnen worden voor kerkdiensten.

De nieuwe kerk aan de Pastorielaan is iets kleiner dan de Ontmoetingskerk aan het Boterdiep; ze kan ongeveer 125 kerkgangers bevatten.

Weliswaar wordt een gereformeerd kerkgebouw verlaten, maar er komt een ander gereformeerd kerkgebouw voor terug! Door deze ruil wordt het aantal (van oorsprong) gereformeerde kerkgebouwen in ieder geval niet aangetast!

Interview met kerkelijk werker Klomp en kerkenraadslid Veening (RTV Noord)