Kerk Schermerhorn overgenomen door ‘COUP’

COUP, een bedrijf dat zich in zich inzet voor erfgoedontwikkeling, en de Protestantse Gemeente in het Noord-Hollandse Schermer, hebben op 9 juli 2024 de akte getekend voor de koop van twee kerken, waarover we eerder al berichtten.

Het voormalig gereformeerde kerkje in Schermerhorn.

Dit maakt COUP nu de officiële eigenaar van de rijksmonumentale kruiskerk in Stompetoren en de voormalig gereformeerde kerk in Schermerhorn. Hiermee valt een last van de schouders van de Protestantse Gemeente Schermer en begint een nieuw hoofdstuk met bestendige herbestemmingsplannen.

Met de overname van de twee kerken ontzorgt COUP de Protestantse Gemeente Schermer van beheer en behoud van het religieuze vastgoed, wat door het teruglopende aantal leden een steeds zwaardere last was voor het kerkbestuur. De kerkrentmeesters van de Protestantse Gemeente Schermer verklaarden dat “de overeenkomst alle ruimte biedt voor onze wens om wekelijks in het kerkje in Schermerhorn en op een beperkt aantal dagen in de kerk in Stompetoren diensten te blijven houden.”

De voormalige gereformeerde kerk te Schermerhorn (met dank aan de heer G. Kuiper te Appingedam).

COUP adviseert over erfgoed en herbestemming, maar koopt soms ook zelf historische locaties aan, zoals nu het geval is met de kerken in Stompetoren en Schermerhorn. De gebouwen worden dan gerestaureerd, verduurzaamd en in gebruik gehouden. Niet door grootschalige herontwikkeling, maar door een combinatie van zakelijk en maatschappelijk gebruik waar ook de directe omgeving van profiteert. Voor de kerk in Schermerhorn dragen zij zorg voor het beheer en onderhoud en daar huurt de protestantse gemeente het gebouw terug voor wekelijkse kerkdiensten en verandert er dus eigenlijk weinig.

Zoals we kort geleden berichtten is voor de voormalige gereformeerde kerk in Schermerhorn bij de burgerlijke gemeente de monumentstatus aangevraagd. Daarover is nog geen beslissing genomen.

Translation into English:

Church Schermerhorn Acquired by ‘COUP’.

‘COUP’, a company dedicated to heritage development, and the Protestant Church in the North Holland town of Schermer, signed the deed for the purchase of two churches on July 9, 2024, as we reported earlier.

This makes COUP the official owner of the national monument cruciform church in Stompetoren and the former ‘gereformeerde’ Church in Schermerhorn. This acquisition lifts a burden off the shoulders of the Protestant Church Schermer and begins a new chapter with sustainable repurposing plans.

With the acquisition of the two churches, COUP relieves the Protestant Church Schermer from the management and maintenance of the religious properties, which had become an increasingly heavy burden for the church board due to the declining number of members. The churchwardens of the Protestant Church Schermer stated that “the agreement provides ample space for our wish to continue holding weekly services in the Schermerhorn church, and services on a limited number of days in the Stompetoren church.”

COUP advises on heritage and repurposing, but sometimes also purchases historical locations themselves, as is the case with the churches in Stompetoren and Schermerhorn. The buildings are then restored, made more sustainable, and kept in use. This is not done through large-scale redevelopment, but through a combination of commercial and social use, benefiting the immediate surroundings. For the church in Schermerhorn, they will take care of management and maintenance, and the Protestant Church will rent the building back for weekly services, so little will actually change.

As we reported recently, the former ‘gereformeerde’ Church in Schermerhorn has applied for monument status with the civil municipality. A decision on this has not yet been made.