Kerkje Schermerhorn op termijn verkocht

“… maar toch blijven er kerkdiensten gehouden worden”.

De kerkenraad van de Protestantse Gemeente Schermer is van plan twee kerken te verkopen: naast de voormalig rijksmonumentale hervormde kerk te Stompetoren, ook de voormalig gereformeerde Kleine Kerk aan het Westeinde 88.

Het protestantse (voormalig gereformeerde) Kleine Kerkje in Schermerhorn.

De bedoeling is de kerken te verkopen aan erfgoedontwikkelaar COUP. “Het ledental van de gemeente loopt terug en onze kerkgangers worden er ook niet jonger op”, aldus een lid van het College van Kerkrentmeesters. “Het onderhoud van de gebouwen kost veel tijd en energie. Waarom zou je een huis kopen als je ook kunt huren?”

Behalve het voormalig gereformeerde Kleine Kerkje aan het Westeinde in Schermerhorn is ook de vroegere christelijke basisschool in Schermerhorn bij de verkoop betrokken. Het idee is om in de voormalige christelijke basisschool zelfstandige studio’s voor jongvolwassenen met autisme te bouwen. Het Kleine Kerkje zou een huiskamer kunnen worden voor de jongeren en gebruikt worden voor kerkdiensten. “Deze invulling past helemaal in de christelijke gedachte, aldus het College van Kerkrentmeesters; “Daar zijn we dus erg blij mee.”

Er blijven kerkdiensten gehouden worden.

De komende vijftien jaar mogen de kerkgangers het godshuis in Stompetoren huren als ze er gebruik van willen maken. Ook zal uitgeweken worden naar het Kleine Kerkje in Schermerhorn. “Natuurlijk is het een ingrijpend besluit, maar het is in goed overleg gegaan en we kunnen uiteindelijk gewoon nog in de kerk terecht voor diensten. De kerk blijft ook gewoon de kerk. Als er een supermarkt of een sportschool in was gekomen dan was het een heel ander verhaal. Daar moet je niet aan denken.”

De erfgoedontwikkelaar, die ook militaire forten, oude fabrieken en ander historische gebouwen een ‘nieuw hoofdstuk’ geeft, benadrukt dat alle plannen nog in de prille beginfase zitten. “Niks ligt vast”, vertelt Eline Amsing van COUP. Men wil vooralsnog de plannen verkennen en daarover met de betrokkenen nader spreken.