Toch gasverwarming in Plantagekerk Harderwijk

De centrale verwarming van de protestantse, voormalig gereformeerde Plantagekerk in Harderwijk wordt vervangen. De benodigde offertes en vergunningen zijn rond. In verband met te hoge kosten voor alternatieve verwarming is besloten vooralsnog op aardgas te blijven stoken.

De protestantse, voormalig gereformeerde, Plantagekerk is een van beide kerkgebouwen van de Protestantse Gemeente Harderwijk.

De transitie naar een alternatieve manier van verwarming blijkt namelijk onbetaalbaar; de kosten daarvan bedragen zeker een miljoen euro. Daarom is besloten aardgasketels te installeren. Maar omdat die in verband met de veiligheidseisen niet meer in de kelder van de kerk mogen worden geplaatst, wordt het desondanks een dure aangelegenheid. De kosten zullen namelijk ongeveer 95.000 euro bedragen. Hoe dan ook, de kerkgangers zullen er de komende winter warmpjes bij zitten, zo deelden de kerkrentmeesters mee.

Overigens worden in het komende jaar ook nog andere renovaties van de Plantagekerk aangepakt.

Translation into English:

Still Gas Heating in Plantagekerk Harderwijk.

The central heating system of the Protestant, formerly ‘gereformeerde’, Plantagekerk in Harderwijk is being replaced. The necessary quotes and permits have been obtained. Due to the high costs of alternative heating, it has been decided to continue using natural gas for the time being.

The transition to an alternative heating method has proven to be unaffordable; the costs amount to at least one million euros. Therefore, it has been decided to install gas boilers. However, because these can no longer be placed in the church’s basement due to safety regulations, it will still be an expensive endeavor. The costs will amount to approximately 95,000 euros. Nevertheless, the churchgoers will be warm this coming winter, as the church administrators have shared.

Incidentally, other renovations of the Plantagekerk will also be undertaken in the coming year.