Renovatie van kerkdak Harmelen voltooid

Zoals we al eerder meldden zou het dak van de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘De Open Poort‘ in Harmelen gerenoveerd worden. Deze grootschalige opknapbeurt is intussen voltooid met behulp van veel vrijwilligers. Vanaf zondag 21 juli 2024 kon de kerkdiensten in de opgeknapte kerkzaal gehouden worden.

De voorbereiding (foto: Nieuwsbrief ‘De Open Poort’ Harmelen).

Op zaterdag 13 juli werden door een flink aantal gemeenteleden voorbereidingen getroffen om de renovatie van het kerkdak onder handen te nemen. Om eventuele regen voor te zijn werden grote afdekzeilen gebruikt om de kerk af te dekken. Dat ook het orgel goed ingepakt werd spreekt voor zich. Bovendien werd een alternatieve ruimte ingericht voor de kerkdienst van de volgende dag, zondag 14 juli. In het zijvak van de kerkzaal werd daar het avondmaal gevierd.

De asbest leien worden verwijderd (foto: Nieuwsbrief ‘De Open Poort’ Harmelen).

Een probleem was het verwijderen van het asbest, wat op maandag 15 juli plaatsvond. Asbestsaneerders haalden de asbesthoudende leien van het dak, zodat de kerk aan het eind van de dag asbestvrij verklaard kon worden. Daardoor kon de sloop van het dak dinsdag verder gaan door verwijdering van de houten dakplanken, zodat alleen de balkenconstructie nog over was. Inderdaad kwam er regen, maar door de oranje dakzeilen was het dweilen van de plassen in de kerk een stuk makkelijker.

Het dak wordt verwijderd (foto: Nieuwsbrief ‘De Open Poort’ Harmelen).

Op woensdag 17 juli werd met de aannemer het definitieve plan van het nieuwe dak doorgesproken en daarna werd begonnen met het leggen van de dikke isolatiepanelen. Deze hebben aan beide kanten een metalen afdekking (met een ribbel, zodat het er in de kerk ook mooi uitziet). Ze hebben een holle en een bolle kant zodat ze perfect op elkaar aansluiten en goed isoleren. Daaroverheen ligt nog een vilten laag, zodat ook het geluid van buitenaf beter geïsoleerd wordt.

Op 17 juli werd het dak dichtgemaakt (foto: Nieuwsbrief ‘De Open Poort’ Harmelen).

Toen het nieuwe dak waterdicht was kon er donderdag en vrijdag houtwerk op gemaakt worden, waarop de afdekplaten met dakpanprofiel konden worden gemonteerd. In de komende weken wordt de afwerking van het dak verder onder handen genomen.

Op zaterdag 20 juli heeft een flink aantal gemeenteleden de kerkzaal opgeruimd en na stofzuigen en een sopje kon de kerkzaal weer ingericht worden. Zo kon zondag 21 juli de eerste kerkdienst onder het nieuwe dak plaatsvinden, zo deelde het de Nieuwsbrief van De Open Poort mee.

Translation into English:

Renovation of Harmelen Church Roof Completed.

As previously reported, the roof of the Protestant (formerly ‘gereformeerde’) church ‘De Open Poort’ in Harmelen was to be renovated. This extensive refurbishment has now been completed with the help of many volunteers. Starting Sunday, July 21, 2024, church services could once again be held in the renovated church hall.

On Saturday, July 13, a large number of congregation members made preparations to undertake the renovation of the church roof. To prevent any potential rain damage, large tarps were used to cover the church. Naturally, the organ was also well-protected. Additionally, an alternative space was set up for the church service the following day, Sunday, July 14, where communion was celebrated in the side aisle of the church hall.

A significant challenge was the removal of asbestos, which took place on Monday, July 15. Asbestos removers took the asbestos-containing slates off the roof, allowing the church to be declared asbestos-free by the end of the day. Consequently, the demolition of the roof could continue on Tuesday with the removal of the wooden roof planks, leaving only the beam structure. Indeed, it did rain, but the orange tarps made it much easier to mop up the puddles inside the church.

On Wednesday, July 17, the final plan for the new roof was discussed with the contractor, and then the installation of the thick insulation panels began. These panels have a metal covering on both sides (with a ribbed texture, making them aesthetically pleasing inside the church). They have a concave and a convex side, allowing them to fit together perfectly and provide good insulation. Over this, a felt layer was added to further improve sound insulation from outside.

Once the new roof was watertight, woodwork was added on Thursday and Friday, on which the covering plates with a tile profile could be mounted. In the coming weeks, further finishing touches will be made to the roof.

On Saturday, July 20, a large number of congregation members cleaned up the church hall, and after vacuuming and mopping, the church hall could be set up again. Thus, the first church service under the new roof could take place on Sunday, July 21, as reported by the newsletter of ‘De Open Poort’.