Evenement in Epe druk bezocht

Er komt een gedenkboek over de brand.

Bij Villa Bakhuis in Veessen, in de gemeente Heerde, is donderdag 29 augustus 2024 een benefietavond gehouden voor de Regenboogkerk in Epe die op 20 augustus 2024 in vlammen opging. De ruim tweehonderd bezoekers doneerden geld voor de getroffen gereformeerde kerk. Ook was er gelegenheid voor samenzang.

De Regenboogkerk in brand op 20 augustus 2024.

Een van de organisatoren, Wilbert Magré, speelt op de piano. Geld inzamelen was volgens hem niet het hoofddoel van de avond, omdat het vooral ook om het samenzijn ging. Bij binnenkomst kreeg iedereen een boekje met honderden liederen; de mensen konden zelf aangeven welk lied ze wilden zingen. Al snel bleek trouwens dat de honderdvijftig klaarstaande klapstoelen niet genoeg waren.

Aan het begin van de avond stond een medewerker van het nabijgelegen woonzorgcentrum De Boskamp op. “Het zijn onze achterburen, we hebben de vlammen metershoog uit de kerk zien komen. Dat vonden onze bewoners heel erg”.

De Regenboogkerk en De Boskamp werkten regelmatig met elkaar samen en maakten gebruik van elkaars ruimte. “Vandaar dat wij in ons zorgcentrum een inzamelingsactie voor de kerk hebben gehouden”, Een cheque ter waarde van 500 euro werd overhandigd aan de organisatie van het benefietconcert.

Bij de puinhopen van de afgebrande Regenboogkerk werden bloemen gelegd.

Angstig.

Een van de kerkgangers vond het geweldig dat dit evenement georganiseerd werd. “We hebben er allemaal last van dat dit gebeurd is. Het geeft een heel vervelend gevoel”. Jaap Bosch was zelf aanwezig in de kerk toen de brand op het dak ontstond. “Je beseft eigenlijk niet dat je vijf minuten in gevaar bent geweest. Het was heel angstig, maar dat besef je pas later.”

Kunstwerken, muziekinstrumenten en een gedenkboek.

Op allerlei plekken in Veessen hingen QR-codes waar de mensen hun digitale portemonnee konden trekken. De voorzitter van de Regenboogkerk zei dat de kerkenraad erg dankbaar is voor het organiseren van de bijeenkomst. ‘Dit is een moment waarbij we samen kunnen komen en met elkaar over de brand kunnen praten’.

Het geld dat nodig is voor de herbouw van de kerk omvat een bedrag van zes nullen.  Met het nu bijeengebrachte geld, 2.600 euro, willen we mooie dingen aanschaffen, zoals kunstwerken en muziekinstrumenten. En het is ook een financiële ondersteuning voor het maken van een gedenkboek.”

Translation into English:

Event in Epe well attended.

A memorial book about the fire is forthcoming.

On Thursday, August 29, 2024, a benefit evening was held at Villa Bakhuis in Veessen, in the municipality of Heerde, for the ‘gereformeerde’ Rainbow Church in Epe, which went up in flames on August 20, 2024. The more than two hundred visitors donated money for the affected ‘gereformeerde’ church. There was also an opportunity for community singing.

One of the organizers, Wilbert Magré, played the piano. According to him, raising money was not the main goal of the evening, as it was mostly about being together. Upon entry, everyone received a booklet with hundreds of songs, and people could indicate which song they wanted to sing. It soon became clear that the 150 folding chairs provided were not enough.

At the beginning of the evening, a staff member from the nearby residential care center De Boskamp stood up. “They are our back neighbors; we saw the flames shooting meters high from the church. Our residents found that very distressing.”

The Rainbow Church and De Boskamp regularly collaborated and used each other’s spaces. “That’s why we held a fundraising campaign for the church in our care center,” A check for 500 euros was handed over to the benefit concert’s organizers.

Fearful.

One of the churchgoers thought it was great that this event was organized. “We all are affected by what happened. It leaves a very unpleasant feeling.” Jaap Bosch was present in the church when the fire started on the roof. “You don’t really realize that you were in danger for five minutes. It was very frightening, but you only realize that later.”

Artwork, musical instruments, and a memorial book.

In various places in Veessen, QR codes were displayed for people to use their digital wallets. The chairman of the Rainbow Church said that the church council is very grateful for the organization of the gathering. “This is a moment when we can come together and talk about the fire.”

The amount of money needed for the rebuilding of the church is in the six figures. With the funds raised so far, 2,600 euros, we want to purchase beautiful items such as artwork and musical instruments. It is also a financial support for the creation of a memorial book.”