125 jaar ‘De Buurtkerk’ in Noordwijk (Z.H.)

De protestantse, voormalig gereformeerde, Buurtkerk aan de Hoofdstraat in het Zuid-Hollandse Noordwijk bestaat in november dit jaar 125 jaar.

De Buurtkerk in Noordwijk (foto: Wikipedia).

Bestond er vijfentwintig jaar geleden nog onzekerheid over de vraag of de gereformeerde Buurtkerk voor de erediensten behouden zou blijven, tegenwoordig is het (naast de Oude Jeroenskerk) een van de twee kerkgebouwen waar de reguliere kerkdiensten van de Protestantse Gemeente Noordwijk gehouden worden. Ook werd De Buurtkerk een paar jaar geleden opgeknapt. Zo werd onder meer de entree van de kerk ingrijpend aangepast. De kerk werd opnieuw in de verf gezet en om de herkenbaarheid en de openheid van het kerkgebouw te bevorderen werd op de hoofdingang met duidelijke letters de naam De Buurtkerk aangebracht en zijn de oorspronkelijke kerkdeuren tegenwoordig permanent geopend met daarachter glazen deuren. Deze nodigen uit om naar binnen te kijken.

De ingang van De Buurtkerk (foto: Prot. Gem. Noordwijk).

Ook het in 1782 gebouwde Van Peteghemorgel werd meerdere malen aangepakt. De binnenkant van het orgel werd al verscheidene keren gerestaureerd en in de jaren ’50 werd zelfs een groot deel van het binnenwerk vervangen. In 2022 werd het laatste groot onderhoud uitgevoerd.

De kerkenraad wil nu het orgelfront ingrijpend aanpassen. Om de hoge kosten die daarmee gemoeid zijn te bestrijden wordt een inzamelingsactie gehouden.

Het interieur van De Buurtkerk (foto: Prot. Gem. Noordwijk).

Ondertussen is een aantal gemeenteleden bezig met de voorbereiding van de jubileumviering. Men is van plan een aantal bijzondere diensten te houden waarbij telkens een periode uit het bestaan van De Buurtkerk centraal staat. Werd de kerk op 8 november 1899 in gebruik genomen, ook tijdens de kerkdienst van 10 november 2024 zal natuurlijk bijzondere aandacht aan het jubileum gegeven worden. We hopen daarop t.z.t. nader terug te komen.

Translation into English:

125 Years of ‘De Buurtkerk’ in Noordwijk (South Holland).

The Protestant, formerly ‘gereformeerde’ Buurtkerk on the Hoofdstraat in Noordwijk, South Holland, is celebrating its 125th anniversary this November.

Twenty-five years ago, there was still uncertainty about whether the ‘Gereformeerde’ Buurtkerk would continue to be used for worship services. Today, however, it is one of the two church buildings, alongside the Oude Jeroenskerk, where regular services are held. A few years ago, ‘De Buurtkerk’ was also renovated. Not long ago, the entrance of the church underwent a significant transformation. The church was repainted, and to enhance the visibility and openness of the building, the name “De Buurtkerk” was prominently displayed above the main entrance in clear letters. The original church doors are now permanently open, with glass doors behind them, inviting people to look inside.

The Van Peteghem organ, built in 1782, has also undergone several restorations. The interior of the organ has been refurbished multiple times, and in the 1950s, a large part of its internal mechanism was even replaced. The last major maintenance was carried out in 2022. The church council now plans to make significant changes to the organ’s front. To cover the high costs associated with this, a fundraising campaign is being organized.

Meanwhile, some church members are busy preparing for the anniversary celebration. They plan to hold a series of special services, each focusing on a different period in the history of De Buurtkerk. The church was officially opened on November 8, 1899, and during the service on November 10, 2024, special attention will, of course, be given to the anniversary. We hope to return to this subject in more detail in due course.