Renovatie van kerkzaal Geref. Kerk Zwartsluis

Deze week is men in de gereformeerde Cingelkerk te Zwartsluis begonnen met de renovatie van het liturgisch centrum.

Het liturgisch centrum wordt aangepakt; ook enkele banken voorin de kerk werden tijdelijk verwijderd (foto: ‘Zwartsluis Actueel’).

Het is de bedoeling dat het ‘opstapje’ verdwijnt en aan weerszijden van de kansel worden de ouderlingen- en diakenbanken weggehaald. Deze worden vervangen door stoelen. De komende drie zondagen worden de gereformeerde kerkdiensten elders gehouden, namelijk aan de Zomerdijk of in de Kerkstraat.

Behalve het vernieuwen van het podium is men in verband met akoestische redenen ook van plan de vloerbedekking uit de kerk weg te halen. Daarvoor in de plaats wordt marmoleum gelegd. Voorin de kerk zijn intussen tijdelijk enkele banken weggehaald en bovendien is asbest verwijderd.

Het orgel van de Cingelkerk wordt ook aangepakt (foto: Reliwiki, Michiel van ’t Einde).

Zodra het liturgisch centrum onder handen genomen is wordt de renovatie van het orgel ter hand genomen. Dit zal ongeveer een half jaar duren. Eerder werd het exterieur van de Cingelkerk gerenoveerd.

Translation into English:

Renovation of Church Hall, ‘Gereformeerde’ Church Zwartsluis.

Today, work has begun on the renovation of the liturgical center in the ‘gereformeerde’ Cingelkerk in Zwartsluis. The plan is to remove the “step” and take out the elder and deacon benches on either side of the pulpit, which will be replaced with chairs. For the next three Sundays, ‘gereformeerde’ church services will be held elsewhere, either at Zomerdijk or Kerkstraat.

In addition to renewing the platform, due to acoustic reasons, the carpet in the church hall will also be removed and replaced with marmoleum. In the front of the church, a few benches have already been temporarily removed, and asbestos has been cleared.

Once the liturgical center has been renovated, the renovation of the organ will begin, which will take approximately six months.