Herdenkingsbord voor Lenie Dicke in Dordrecht

Dordtse gereformeerde verzetsstrijdster in de Tweede Wereldoorlog.

Op de plaats in de Dordtse Prinsenstraat, waar tot januari 1945 het woonhuis van de familie Dicke stond, heeft de bekendste Dordtse verzetsstrijdster Lenie Dicke (1922-2000) (‘Dochter van Dordrecht’), op 4 oktober 2024 een herinneringsbord gekregen.

Het gedenkbord.

Het woonhuis van de familie Dicke werd door de bezetters in brand gestoken nadat ze door ‘haar’ verzetsgroep uit de gevangenis bevrijd was.

Onthulling.

Vijftien familieleden en veel belangstellenden uit de burgerij en de politiek waren bij de herdenking op 4 oktober 2024 aanwezig. Samen met wethouder Van der Linden vond de onthulling van het gedenkbord door de familie plaats. Op Wereldvrouwendag 2023 was al een straatnaam naar Lenie Dicke genoemd.

De woning van de familie Dicke werd door de bezetters in brand gestoken (foto: Regionaal Archief Dordrecht).

Na inspanningen van Dochters van Dordrecht, Vrouwen Kunnen Alles en de Initiatiefgroep Dochters en Zonen van Dordrecht – die zich inspannen voor het bekend maken van belangrijke Dordtse vrouwen en mannen – bleek uiteindelijk een historisch aandenken geplaatst te kunnen worden. Wethouder Erfgoed Rik van der Linden had zich vanaf het begin achter het plan gesteld. Hij deed samen met de familie Dicke ook de onthulling van het gedenkbord. Lenie Dicke blijkt nog steeds symbool te staan voor vrouwen in het verzet.

Het naambordje van het Lenie Dickepad.

Wilhelminakerk.

De huidige predikant van de protestantse, voorheen gereformeerde Wilhelminakerk (Evelien Plaisier) was ook bij de plechtigheid aanwezig. De gereformeerde families Dicke, Vreeken en Alblas waren in de Tweede Wereldoorlog lid van de gereformeerde Wilhelminakerk aan de Blekersdijk, en waren ‘potdicht’ over hun verzetsactiviteiten in de Prinsenstraat en op de kop van de Voorstraat. Tijdens de onthullingsplechtigheid werd een gedicht voorgelezen over ‘het verhaal van Lenie Dicke’.

Translation into English:

Memorial plaque for Lenie Dicke in Dordrecht.

Dordrecht’s ‘gereformeerde’ resistance fighter during World War II.

At the location on Dordrecht’s Prinsenstraat, where the Dicke family’s home stood until January 1945, one of the most well-known resistance fighters from Dordrecht, Lenie Dicke (1922-2000) (“Daughter of Dordrecht”), was honored with a memorial plaque on October 4, 2024.

The Dicke family’s home was set on fire by the occupiers after she was freed from prison by “her” resistance group.

Unveiling.

Fifteen family members and many interested people from the community and politics attended the commemoration on October 4, 2024. Together with Alderman Van der Linden, the unveiling of the memorial plaque was conducted by the family. On International Women’s Day 2023, a street had already been named after Lenie Dicke.

After efforts from the groups “Daughters of Dordrecht,” “Women Can Do Anything,” and the “Initiative Group Daughters and Sons of Dordrecht” – who work to raise awareness of important women and men from Dordrecht – a historical memorial was finally able to be placed. Alderman for Heritage Rik van der Linden had supported the plan from the start. He, along with the Dicke family, also conducted the unveiling of the memorial plaque. Lenie Dicke continues to symbolize women in the resistance.

Wilhelminakerk.

The current minister of the Protestant (formerly ‘gereformeerde’) Wilhelminakerk, Evelien Plaisier, was also present at the ceremony. During World War II, the ‘gereformeerde’ families Dicke, Vreeken, and Alblas were members of the Wilhelminakerk on Blekersdijk and kept their resistance activities in Prinsenstraat and at the head of Voorstraat completely secret. During the unveiling ceremony, a poem was read aloud about “the story of Lenie Dicke.”