Kerken in Papendrecht willen samen verder

De gereformeerde kerk De Morgenster aan de Muylwijckstraat en de hervormde gemeente Bethlehemkerk in Papendrecht hebben gekozen voor een verdergaande samenwerking. Het uiteindelijk doel is een fusie tot één gemeente binnen de Protestante Kerk in Nederland (PKN).

De gereformeerde kerk ‘De Morgenster’ te Papendrecht (foto: Steven en Hanneke).

Momenteel zijn de twee kerken geheel zelfstandig, elk met een eigen kerkgebouw. Maar de afgelopen jaren is al veel samenwerking tussen beide gemeenten tot stand gekomen.

Enquête.

​De verdergaande samenwerking komt niet uit de lucht vallen. Eind 2023 werd daarover in beide kerken een enquête gehouden, terwijl ook gemeentevergaderingen georganiseerd werden over de gewenste samenwerking. Een ‘overgrote meerderheid van de leden’ sprak zich toen uit voor een verdergaande samenwerking met als uiteindelijk doel een fusie.

​De voorzitters van beide kerkenraden – Henk de Jong van de hervormde Bethlehemkerk en Erik Juch van de gereformeerde Morgenster – hebben al in april 2024 namens de kerken een intentieverklaring tot samenwerking ondertekend. Daarna zijn diverse werkgroepen in het leven geroepen om het samengaan te begeleiden.

De voorzitters van beide kerken tekenden de intentieverklaring voor verdergaande samenwerking (foto: Gereformeerde Kerk en Hervormde Gemeente Papendrecht).

Identiteit.

​Veel aandacht zal in de komende tijd gegeven worden aan het vraagstuk van de gezamenlijke identiteit van de nieuwe gemeente, die recht moet doen aan de eigenheid van beide kerken. Bij het bepalen van de gezamenlijke identiteit worden de kerkenraden begeleid door een extern bureau.

‘Klaar voor de start!?’

Op zondag 22 september 2024 start in de hervormde Bethlehemkerk en de gereformeerde Morgensterkerk het nieuwe kerkelijk seizoen zoals gebruikelijk met de viering van een gezamenlijke startdienst. Maar dit jaar staat de startdienst ook nog in het teken van het feestelijke begin van de verdergaande samenwerking van De Morgenster en de Bethlehemkerk. Daarom hebben beide kerkenraden dit jaar gekozen voor het thema: Klaar voor de start!?

Het wordt een gevarieerde viering waarin gemeenteleden aan het woord komen en men zich met behulp van Psalm 84 en een tekst uit Romeinen 12 bezint op de essentie van ‘samen optrekken’. In de dienst zal een samengestelde zanggroep uit beide kerken optreden en waarschijnlijk ook een kinderkoortje uit beide gemeenten.

Na afloop van de dienst is er nog een kinder-, jeugd- en volwassenenprogramma om elkaar op een speelse manier verder te ontmoeten. De ochtend wordt afgesloten met een gezamenlijke lunch. De dienst  begint om 10 uur in de Bethlehemkerk te Papendrecht.

Translation into English:

Churches in Papendrecht Want to Move Forward Together.

The ‘Gereformeerde’ Church De Morgenster on Muylwijckstraat and the ‘Hervormde’ Bethlehem Church in Papendrecht have chosen to further deepen their cooperation. The ultimate goal is a merger into one congregation within the ‘Protestant Church in the Netherlands’ (PKN).

Currently, the two churches are completely independent, each with its own church building. However, in recent years, much cooperation between the two congregations has already been established.

Survey.

The further cooperation did not come out of the blue. At the end of 2023, a survey was conducted in both churches, and congregational meetings were held regarding the desired collaboration. A “vast majority of the members” expressed support for further cooperation, with the ultimate goal being a merger.

The chairmen of both church councils—Henk de Jong of the ‘Hervormde’ Bethlehem Church and Erik Juch of the ‘Gereformeerde’ De Morgenster—signed a declaration of intent for cooperation on behalf of the churches in April 2024. Subsequently, various working groups were set up to guide the merger process.

Identity.

In the coming period, much attention will be given to the issue of the joint identity of the new congregation, which must respect the uniqueness of both churches. The church councils are being guided by an external agency in defining the joint identity.

‘Ready for the Start!?’

“On Sunday, September 22, 2024, the new church season will begin in the ‘hervormde’ Bethlehem Church and the ‘gereformeerde’ Morgenster Church, as usual, with the celebration of a joint start service. However, this year’s start service will have an additional significance. This Sunday also marks the festive beginning of the deepening collaboration between De Morgenster and the Bethlehem Church. Therefore, both church councils have chosen the theme for this year: Ready for the start!?

It will be a varied celebration where congregation members will speak, and with the help of Psalm 84 and a passage from Romans 12, they will reflect on the essence of ‘moving forward together.’ A combined choir from both churches will perform, and there will likely also be a children’s choir from both congregations.

After the service, there will be a program for children, youth, and adults to continue meeting each other in a playful way. The morning will conclude with a communal lunch. The service begins at 10:00 a.m. in the Bethlehem Church in Papendrecht.”