‘Wederkomstkerk’ Den Bosch buiten gebruik.

Op zondag 30 augustus 2015 werd de laatste dienst gehouden in de Gereformeerde (PKN-) Wederkomstkerk  in ‘s-Hertogenbosch, gelegen aan de Rijnstraat.

De Wederkomstkerk.

De Wederkomstkerk werd in 1966 gebouwd naar een plan van  architect D. Zuiderhoek. Het kerkgebouw werd opgezet in drie gedeelten: de toren, de kerkzaal en de twee zijvleugels. De ingang van de kerk bevindt zich in de toren. De toren geeft plaats aan drie bronzen klokken die in 1965 gegoten werden door Petit en Fritsen te Aarle Rixtel. De kerkzaal heeft een langgerekte zeshoekige plattegrond met vier lange en twee korte zijden onder een plat dak. Aan weerszijden van de ruimte loopt een rand van ramen. De muren zijn opgetrokken in schoon metselwerk.

‘Met name het liturgisch centrum, met kansel, doopvont, een groot orgel, en aan weerszijden glas-in-betonramen naar een ontwerp van Hanneke Zuiderhoek, is in architectonisch opzicht uiterst origineel, monumentaal’, zo wordt op Reliwiki meegedeeld.

In de langgerekte zijvleugels, die loodrecht op de kerkzaal zijn gebouwd, zijn meerdere nevenruimten en een woning ondergebracht. ‘Om een eenheid in het geheel aan te brengen, wordt de tussenruimte achter de vleugels door houten pergola’s omzoomd. Op deze manier ontstaan er een soort binnentuinen tussen de kerkzaal en de vleugels’.

De Wederkomstkerk werd overigens al enige tijd niet meer gebruikt voor de zondagse kerkdiensten van de Bossche Protestantse Gemeente. Daarvoor werd alleen gebruik gemaakt van de Grote Kerk in het centrum van de stad. Wel werd de Wederkomstkerk nog gebruikt voor speciale diensten, zoals bij trouwerijen en begrafenissen. De nevenruimten werden aan derden verhuurd.

Op zondag 6 september werd ‘een feestelijke viering’ gehouden in de Grote Kerk die in de afgelopen maanden verbouwd werd en nu opnieuw in gebruik genomen wordt door de PG Den Bosch.

Plattegrond van de Wederkomstkerk.

De Pelgrimskerk (1886-1966).

De gereformeerde Wederkomstkerk verving de gereformeerde Pelgrimskerk aan de Jan Heinsstraat in ‘s-Hertogenbosch, die in 1886 werd gebouwd. Architect Wierda uit Amsterdam ontwierp het nieuwe kerkgebouw dat voor ƒ 16.640,- door meester metselaar Van der Bruggen uit ‘s-Hertogenbosch werd gerealiseerd. Op de eerste kerstdag 1886 om 10.00 uur ’s morgens werd de kerk in gebruik genomen. Er kwam toen ook een orgel in dat voor ƒ 2300,- in Leeuwarden werd gekocht. Vijftig jaar lang werd er gekerkt en in 1935 onderging het gebouw een grondige restauratie. Door Bosschenaren werd het gebouw ‘de kerk met de groene ruitjes’ genoemd naar de kenmerkende voorgevel. In 1966 betrokken de gereformeerden een nieuw kerkgebouw aan de Rijnstraat. Het gebouw in de Jan Heinsstraat kwam leeg te staan en werd in gebruik genomen als een magazijn voor een groothandel. De kerk werd in 2014 gesloopt.