Torenspits vroegere gereformeerde kerk in Zuidhorn naar Slochteren

De torenspits van de vroegere, in 1986 afgebroken gereformeerde kerk aan de Rijksstraatweg 19 in Zuidhorn verhuist naar het park van de Fraeylemaborg in Slochteren.
De in 1878 gebouwde gereformeerde kerk van Zuidhorn.

Daarvoor leek de houten torenspits van de voormalige gereformeerde kerk geschikt. Vandaar dat besloten is het torentje in oktober voorzichtig te demonteren en in Slochteren weer op te bouwen. Het is de bedoeling dat het de voorkant wordt van een container waarin zich een expositieruimte bevindt. Het hele plan van het project New-Follies op het landgoed Fraeylema in Slochteren omvat tien bouwwerkjes in de tuin rond de borg.De torenspits stond vele jaren vlak bij de brug tussen Noord- en Zuidhorn. Het deed jarenlang dienst als ‘reclamezuil’ van een schildersbedrijf. De huidige eigenaar van de torenspits wil er van af omdat hij het niet langer vindt passen in de tuin. Bovendien is onderhoud nodig en verzakt de toren.

De torenspits.
De torenspits (foto: Dagblad van het Noorden).

De oorspronkelijk gereformeerde kerk van Zuidhorn werd in 1986 gesloopt. Het kerkgebouw was sinds 1951 in gebruik bij de vrijgemaakt Gereformeerde Kerk aldaar, maar het werd te klein en te oud.  Aan De Gast werd een nieuwe kerk gebouwd zodat de oude kon worden afgebroken.