Laatste dienst in gereformeerde kerk Meeden

De gereformeerde kerk aan de Hereweg in Meeden (direct ten noordoosten van Veendam) werd op 10 december 1865 in gebruik genomen. Op zondag 12 december 2015 – 150 jaar en 3 dagen later – neemt de protestantse gemeente van Meeden afscheid van dit kerkgebouw. De voorganger in deze laatste dienst was ds. H.A. van Houte te Groningen.

De gereformeerde kerk te Meeden, die in 1975 een nieuwe voorgevel kreeg.

De kerk stond sinds december 2015 te koop, samen met het verenigingsgebouw Eltheto. De vraagprijs was 124.500 euro. Inmiddels is de kerk verkocht. In april 2014 besloot het kerkbestuur van de Protestantse Gemeente deze kerk af te stoten. Alle kerkdiensten worden in het vervolg gehouden in de verderop gelegen voormalig hervormde Dorpskerk.

Het orgel wordt uit de kerk verwijderd (foto via de heer M. Stehouwer).

Het orgel werd door de kerkenraad van de Protestantse Gemeente verkocht aan een kerk in Eindhoven.

De gereformeerde kerk van Meeden, zoals die er voor de renovatie in 1975 uitzag.

De nieuwe eigenaar van de kerk en het bijgebouw Eltheto is de heer M. Stehouwer. In het bijgebouw heeft hij zijn bedrijf gevestigd en de kerk zelf zal worden verbouwd tot woonhuis.  Daarbij zullen volgens de heer Stehouwer het in- en exterieur van de kerk zoveel mogelijk onaangetast blijven.