Gereformeerd en Hervormd Haaksbergen fuseren

De Gereformeerde Kerk te Haaksbergen en de Hervormde Gemeente te Haaksbergen-Buurse gaan per 1 september 2016  fuseren tot Protestantse Gemeente.

Dat ging ook in Haaksbergen niet tussen neus en lippen door, want het ‘Samen-op-Weg’-proces tussen beide gemeenten duurt al ongeveer twintig jaar. ‘De cultuurverschillen waren in eerste instantie onoverbrugbaar’, aldus de scriba van de Gereformeerde Kerk. Maar inmiddels zijn alle tegenstellingen overwonnen en kerken beide gemeenten sinds 1 januari 2016 gezamenlijk in de in 1854 in gebruik genomen hervormde (nu protestantse) kerk aan de Jhr. Von Heydenstraat.

Maranathakerk.

De gereformeerde Maranathakerk te Haaksbergen

Voor de kerkzaal van de gereformeerde Maranathakerk aan de Enschedesestraat, is nog geen nieuwe bestemming gevonden. Mogelijk worden daar de komende jaren experimentele diensten gehouden. De pastorie bij dit gebouw blijft de komende vijf jaar nog wel beschikbaar voor de gereformeerden, onder meer voor het jeugdwerk en koffieochtenden. Volgens de scriba van de gereformeerde kerk is door deze overbrugging tijd voor een stukje gewenning.”

Beide gemeente hebben te lijden van een teruglopend ledental: de Gereformeerde Kerk van Haaksbergen, die op 3 oktober 1899 geïnstitueerd werd,  telt momenteel nog ongeveer 160 leden.

Het ledental van de Gereformeerde Kerk te Haaksbergen (1909-2016).