Woonbestemming voor v/m Gereformeerde Kerk Godlinze (Gr.)

De eerder buiten gebruik gestelde gereformeerde kerk aan de Hoofdweg 52 te Godlinze (Gr.) krijgt een woonbestemming.

De voormnalige gereformeerde kerk te Godlinze.

Dit hebben Burgemeester en Wethouders van de gemeente Delfzijl besloten. Daarmee is het bestemmingsplan gewijzigd. De gemeente wil door het toekennen van een woonbestemming aan de voormalige kerk hergebruik van vastgoed bevorderen. Behalve een woonbestemming is het ook mogelijk educatieve, medische en sociaal-culturele activiteiten in het voormalige kerkje onder te brengen.

De Christelijke Afgescheidene Gemeente te Godlinze, die op 9 september 1836 geïnstitueerd werd, ging tien jaar later, op 3 september 1846, op in de Christelijke Afgescheidene Gemeente te Spijk (Gr). De gemeente was te klein om zelfstandig te blijven voortbestaan. De kerk te Godlinze kreeg haar zelfstandigheid terug  toen de Gereformeerde Kerk op 21 juli 1946 opnieuw werd geïnstitueerd. Haar eerste predikant was ds. H.E. Wijnja (*1926), die daar van 1954 tot 1958 stond. Ook de volgende predikant, ds. W. Schenk (1927-2014), kon door de Gereformeerde Kerk van Godlinze zelfstandig beroepen worden. Maar daarna werden predikanten beroepen in combinatie met de Gereformeerde Kerk te Spijk.

Het ledental van de Gereformeerde Kerk te Godlinze tussen 1991 en 2007.

Momenteel maakt Godlinze deel uit van de Gereformeerde  Kerk ’t Zandt-Godlinze, met (in 2015) in totaal ongeveer 200 leden. Het sterk teruglopende ledental van de kerk te Godlinze maakte zelfstandig voortbestaan niet langer mogelijk. Overigens worden in het kerkje te Godlinze zo nu en dan nog steeds kerkdiensten gehouden.

Twee keer een Gereformeerde Kerk in Godlinze