‘De Hoeksteen’ te Leek (Gr.) wordt grondig verbouwd

De  in 1967 in gebruik genomen protestantse (voormalig gereformeerde) kerk De Hoeksteen aan de Lindensteinlaan in het Groningse Leek wordt grondig verbouwd. Het betreft allereerst groot onderhoud; van binnen en buiten wordt de kerk gemoderniseerd.

De protestantse (voormnalig gereformeerde) kerk 'De Hoeksteen' te Leek (Gr.). Foto: Reliwiki.
De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘De Hoeksteen’ te Leek (Gr.). Foto: Reliwiki.

De kerk wil daarmee aansluiten bij haar nieuwe missie om een ‘ontmoetende kerk’ te zijn. Dit betekent dat er meer ruimte komt voor kleinschalige bijeenkomsten met plek voor tachtig personen. Ook komt er een stilteruimte die apart van de kerk toegankelijk wordt, zodat deze door de week gebruikt kan worden voor meditatie, herdenking of bezinning.

De kosten van de verbouwing worden vooral betaald uit de financiële reserve die de kerk heeft opgebouwd door onder meer verkoop van De Braamstruik aan de George Wilhelmlaan, verkoop van de pastorie aan het Vredewoldplantsoen en de reserveringen voor groot onderhoud. Daarnaast is de kerk gestart met een financiële actie, die de komende maanden ook voor de inwoners van Leek zichtbaar zal worden.

Tijdens de verbouwing gaan de kerkdiensten gewoon door. De bijeenkomsten voor kinderen op zondag en de doordeweekse vergaderingen worden verplaatst naar bijgebouw De Westwing en de (voormalig hervormde) kerk op De Dam.

Maandag 12 september 2016 wordt begonnen met de werkzaamheden. In het voorjaar van 2017 is de verbouwing klaar en vindt een feestelijke heropening plaats.