Pastorie Gereformeerde Kerk Andijk wordt gerestaureerd

Al eerder berichtten we over de restauratie van de monumentale gereformeerde kerk in het Noord-Hollandse Andijk. Vorige maand werd begonnen met de restauratie van de indrukwekkende pastorie van deze kerk.

De gereformeerde kerk te Andijk met rechts de pastorie.

Behalve het schilderwerk zijn de leien daken, de houten kozijnen en de glas-in-loodramen enkele van de onderdelen die worden aangepakt. De gevels en het interieur krijgen bovendien de originele, felle kleuren terug, zoals die ook in het interieur van het kerkgebouw gebruikt werden: geel, groen en blauw. In de jaren ’60 en ’70 waren die namelijk in andere kleuren overgeverfd. Het restauratieplan voor de predikantswoning werd opgesteld door het bureau Delfgou. Deze zal ook toezicht houden op de uitvoering van de werkzaamheden.

Kerk en pastorie werden gebouwd door de bekende Groningse architect Egbert Reitsma (1892-1976), die bekend werd door de bouw van zijn vele vooral gereformeerde kerken. Die van Andijk werd gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School.

De pastorie.

In zijn boek ‘Onze Eeredienst’ formuleerde de gereformeerde voorman dr. Abraham Kuyper (1837-1920) in 1911 de eisen waaraan zijns inziens een kerkgebouw, waar het Woord centraal staat, moet voldoen. Reitsma bouwde de ‘gereformeerde kathedraal’ van Andijk naar de door Kuyper beschreven beginselen.

Geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Andijk