Gereformeerde kerk te Zwartemeer (Dr.) PKN-kerk

Het kerkgebouw van de protestantse gemeente De Kapel in het Drentse Zwartemeer wordt omgebouwd tot uitvaartcentrum. Het gereformeerde kerkgebouw in het dorp wordt dan de PKN-kerk.

De gereformeerde kerk aan het Verlengde Echtensekanaal te Zwartemeer (foto: mevr. A. Stok-Britting te Krommenie),

‘Hoewel de pers er wel wat voorbarig melding van maakte’ heeft de woordvoerder van de Gereformeerde Kerk te Zwartemeer tegenover onze redactie verklaard dat – hoewel de handtekeningen nog niet geplaatst zijn – het bericht voor het overige niet onjuist is, en dat het wel zal gaan gebeuren.

De reden voor de bezinning op de kerkelijke gebouwensituatie in Zwartemeer is gelegen in het feit dat eind 2017 / begin 2018 de Gereformeerde Kerk te Zwartemeer en de Protestantse Gemeente te Zwartemeer-Barger-Compascuum zullen gaan fuseren. Twee kerkgebouwen aanhouden is voor beide kleine kerkelijke gemeenten niet mogelijk (in 2015 hadden beide kerken samen 302 leden). Voor de gereformeerde kerk aan het Verlengde Echtensekanaal NZ 33 is gekozen ‘omdat dat een echte kerk is’. Dat gebouw is overigens enige tijd geleden aangewezen als gemeentelijk monument.

Het hervormde kerkgebouw De Kapel aan de Mollemastraat in Zwartemeer zal volgens de plannen, waarover al een half jaar onderhandeld werd, worden verkocht aan Uitvaartverzorging Zwartemeer (UVVZ), die het wil ombouwen tot een modern uitvaartcentrum. De UVVZ maakt overigens al sinds jaar en dag gebruik van een deel van De Kapel, dat zij huurt en waar zij een opbaarruimte en koffiekamer heeft ingericht.

Overigens: hier en daar is vermeld dat de gereformeerde kerk in Zwartemeer buiten gebruik gesteld zou zijn. Dat klopt niet. De kerk wordt gewoon voor de zondagse diensten gebruikt.