Gereformeerde kerk Woldendorp wordt gesloopt

De voormalige gereformeerde kerk in het Groningse Woldendorp wordt gesloopt. Er voor in de plaats komt een dorpsplein.

De in 1949 in gebruik genomen en in 2006 aan P. Stapel verkochte gereformeerde kerk te Woldendorp.

De Nederlandse Aardolie Maatschappij, de NAM, die het kerkgebouw – zoals we al eerder berichttenvoor anderhalve ton van de vorige eigenaar kocht, heeft voor de kerk een sloopvergunning aangevraagd. De kerkmuren hellen over en het is momenteel gevaarlijk om er in te verkeren. Zou de kerk hersteld worden dan zouden de kosten 450.000 euro bedragen. Dat is geen optie.

De plaats van de kerk kan volgens de vorige eigenaar Pieter Stapel – die er als muziekliefhebber ooit een cultuurpaleis van wilde maken – mooi een dorpspleinĀ  gaan vormen. ‘Zo leeft het gereformeerde verleden van het dorp toch voort, maar op een eigentijdse manier. Zo ontstaat een groen pleinĀ  in het hart van het dorp’.