Gereformeerde kerk Poortugaal dicht

Al weer enige tijd geleden, op 20 januari 2019 (oud nieuws dus), ging de gereformeerde kerk De Haven aan de Emmastraat in het Zuid-Hollandse Poortugaal dicht. Op die zondag werd namelijk de laatste dienst gehouden.

De voormalige gereformeerde kerk aan de Emmastraat 9 te Poortugaal (foto: Reliwiki).

Daaraan voorafgaand werd op 9 januari 2019 de notariële akte van ineensmelting tussen de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente in het dorp gepasseerd. Sindsdien bestaat in Poortugaal  een Protestantse Gemeente. De diensten worden sinds de sluiting van de gereformeerde kerk in de historische dorpskerk gehouden.

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan, in 1988, werd een gedenkboek uitgegeven, geschreven door P.A. Groeneweg en P. Bout, onder de titel Levensritselingen uit de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Poortugaal ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan 1888-1988. De Gereformeerde Kerk te Poortugaal werd namelijk op 24 juni 1888 geïnstitueerd als Nederduitsche Gereformeerde Kerk (doleerende). In 2016 had de Gereformeerde Kerk te Poortugaal ongeveer 340 leden.

We hopen t.z.t. op de geschiedenis van deze kerk terug te komen.

Bij het afscheid.