Pax Christikerk Den Haag weer in gebruik genomen

Het interieur van de Haagse gereformeerde (PKN-) Pax Christikerk aan het Vlamenburg (in de wijk Mariahoeve) is grondig verbouwd; op de plaats van de voormalige pastorie staat een appartementencomplex. Over de verbouwing berichtten wij al eerder.

Een ‘artist’s impression’ van de Pax Christikerk (foto: Pax Christikerk, Den Haag).

De renovatie heeft zo’n twee jaar geduurd en de kerk werd onlangs weer in gebruik genomen voor de zondagse kerkdiensten en andere bijeenkomsten. Binnenhuisarchitecte Joanne Zwart verzorgde de inrichting van de nieuwe kerkzaal, de ontmoetingsruimte en de bijzalen. De kerkzaal heeft een ‘flexibele inrichting’ met een vlakke vloer en losse stoelen;  de kerkbanken zijn weggehaald. De ontmoetingsruimte is verplaatst naar het centrum van de kerk. De binnenhuisarchitecte  koos voor ‘een lichte vloer met een beton-uitstraling, passend bij de robuuste basismaterialen van het oorspronkelijke gebouw’.

De vernieuwde kerkzaal van de Pax Christikerk (foto: Pax Christikerk, Den Haag).

De Pax Christikerk is na de grondige verbouwing ‘flexibel en toekomstbestendig’ gemaakt. Tijdens de renovatie was de kerk niet of nauwelijks toegankelijk en daarom werden de kerkdiensten in het activiteitencentrum van Middin gehouden, 350 meter verderop.

De Pax Christikerk hoort bij de Protestantse Kerk in Nederland en maakt samen met de Noorderkerk en de Christus Triumfatorkerk  deel uit van de Gereformeerde Kerk van ‘s-Gravenhage-Oost. De Pax Christikerk heeft heeft een evangelicaal karakter.

(Met dank aan de heer Loek Schouten te Zoetermeer.)