Afsplitsing vrijgemaakte kerk in Vaartkerk Eemdijk

De 120 leden tellende Hersteld Gereformeerde Kerk Bunschoten-Spakenburg huurt met ingang van zondag 5 juli 2020 voor haar kerkdiensten de gereformeerde Vaartkerk (PKN) aan de Vaartweg te Eemdijk, vlak bij Bunschoten-Spakenburg.

De gereformeerde Vaartkerk (PKN) te Eemdijk (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De Hersteld Gereformeerde Kerk zal in de Vaartkerk één kerkdienst houden, ’s middags of ’s avonds. Haar andere dienst wordt waarschijnlijk vooraf opgenomen in de kerk en op zondagmorgen uitgezonden.

Ds. Sj. Wiersma, predikant van de Hersteld Gereformeerde Kerk, werd begin 2020 losgemaakt van de vrijgemaakte Gereformeerde Kerk in Spakenburg-Noord. Eerst bestonden er plannen om door te gaan als een ‘Dolerende gemeente’ binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, maar begin maart ontstond een zelfstandige gemeente, eerst met de naam ‘Voortgezette Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt’, later veranderd in Hersteld Gereformeerde Kerk Bunschoten-Spakenburg.

De gereformeerde Vaartkerk (PKN) gaat weer open.

De diensten in de gereformeerde Vaartkerk (PKN) beginnen per 1 juli 2020 weer met maximaal zestig gemeenteleden per dienst (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De diensten in de gereformeerde Vaartkerk (PKN) werden door de corona-crisis tot nog toe online gehouden, maar vanaf 1 juli 2020 zullen de diensten weer live te bezoeken zijn, uiteraard met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM. Omdat per dienst maximaal zestig gemeenteleden aanwezig kunnen zijn, wordt begonnen met twee diensten op de zondagochtend, zodat maximaal honderdtwintig gemeenteleden de diensten kunnen meemaken. De Vaartkerk telt in totaal ruim vierhonderd leden.