Klokgelui Westerkerk Kampen nog mysterie

In de nacht van zondag 31 oktober op maandag 1 november 2021 begonnen om precies middernacht de klokken van de protestantse (voormalig gereformeerde) Westerkerk te Kampen te luiden.

De protestantse (voormalig gereformeerde)  Westerkerk te Kampen.

Het hield de bewoners van de wijken Brunnepe en de Hanzewijk uit de slaap, want het klokluiden – ditmaal niet om een kerkdienst aan te kondigen – duurde een half uur, voordat de elektriciteit uitgeschakeld kon worden en de rust weerkeerde. In de Westerkerk aan de Wilhelminalaan vroeg men zich ondertussen af hoe dat kon gebeuren.

Uiteraard bood de kerkenraadsvoorzitter excuses aan voor het ongemak, maar intussen zijn ook elektriciens ingeschakeld om de oorzaak op te sporen. Het schijnt eerder te zijn gebeurd, en wel op de dag dat de Westerkerk opging in de Protestantse Gemeente Kampen. Gesuggereerd werd dat het ditmaal misschien te maken zou kunnen hebben met het verzetten naar de wintertijd (de klokken zijn computergestuurd), maar tot nog toe is men er nog niet in geslaagd de oorzaak te achterhalen…