“Lytse Tsjerke” te Sloten wordt verkocht

Hoewel de voormalig gereformeerde Lytse Tsjerke aan het Achterom 104 in het Friese Sloten al niet meer gebruikt wordt voor de kerkdiensten, vindt er nog wel de kinderoppas plaats tijdens de twee kerkdiensten in de Grutte Tsjerke.

De voormalig gereformeerde Lytse Tsjerke aan het Achterom 104 in het Friese Sloten (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De Lytse Tsjerke (Fries voor: Kleine Kerk) is nog steeds eigendom van de Protestantse Gemeente te Sloten, maar wordt nu verkocht. Het onderhoud van de kerk kost namelijk zoveel geld dat men dat er niet meer voor over heeft. De gemeenteleden waren unaniem voor het voorstel van de kerkenraad. Dalende inkomsten, een vergrijzende gemeente en een gebouw dat in slechte staat verkeert zijn in het kort de oorzaken van het besluit.

De Gereformeerde Kerk te Sloten.

De Gereformeerde Kerk te Sloten ontstond op 9 augustus 1891 vanuit de Doleantie als Nederduitsche Gereformeerde Kerk (doleerende). In 1892 sloot de kerk zich aan bij De Gereformeerde Kerken in Nederland. Pas in 1936 kwam er een predikant naar Sloten, namelijk kandidaat J.C. Everaars (1908-1984), die van 26 januari 1936 tot 18 mei 1941 daar hulpdiensten verrichtte, maar per diezelfde datum er officieel predikant werd. Hij diende de gemeente vervolgens tot 19 mei 1946.