Nu asielzoekers in kerk Geesteren

Omwonenden boos over plotselinge ‘overval’.

In de voormalige gereformeerde kerk te Geesteren worden sinds eind vorige week dertig asielzoekers voor een aantal nachten opgevangen. Zij komen in plaats van de Oekraïners, die tot voor kort in de kerk onderdak vonden.

De voormalige gereformeerde kerk te Geesteren.

Het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) vroeg de gemeente Berkelland om voor dertig asielzoekers (uit andere landen dan Oekraïne) crisisnoodopvang te bieden. Berkelland zorgde daar vanaf  donderdag 7 juli 2022 voor in de voormalige gereformeerde kerk in Geesteren. Omdat de kerk nog steeds stand-by staat voor crisisnoodopvang werd de opvanglocatie in overleg met het kerkbestuur van de Protestantse Gemeente verder in gereedheid gebracht.

‘Buurtbewoners voelen zich overvallen’.

Het nieuws schoot direct omwonenden van de kerk in het verkeerde keelgat. Men heeft de gemeenteraad om opheldering gevraagd waarom de krant het eerder wist dan de omwonenden. Niet eens alle omwonenden kregen trouwens bericht.

Men wijst er op dat het dorp slechts vijfhonderd inwoners heeft, zonder openbare voorzieningen en met onvoldoende afleidingsmogelijkheden voor de asielzoekers, terwijl ook de politie onderbezet is en op grote afstand staat. “Nooit is gezegd dat de voormalige kerk na vertrek van de Oekraïense dames mogelijk door asielzoekers zou worden gebruikt”. Ook vindt men het vreemd dat het kerkbestuur kennelijk voor het hele dorp kan beslissen.