Kerk te Zwartemeer (Dr.) gaat sluiten

De voormalig gereformeerde kerk in het Drentse Zwartemeer wordt gesloten. De laatste dienst is op zondagmiddag 15 januari 2023 om 14.00 uur. Daarna wordt een samenkomst gehouden in de Meerstal te Zwartemeer.

De gereformeerde kerk aan het Verlengde Echtenskanaal te Zwartemeer (foto: mevr. A. Stok-Britting te Krommenie),

Zoals we al eerder meldden gaan de protestantse gemeente te Zwartemeer en de protestantse gemeente Eben Haëzer te Klazienaveen (link) samen, waarbij ook hun diaconieën samengaan als Protestantse Gemeente Eben Haëzer te Klazienaveen.

De Protestantse Gemeente Eben Haëzer te Klazienaveen blijft bestaan, men kerkt gewoon in de voormalig gereformeerde kerk in Klazienaveen, en krijgt onder algemene titel het vermogen, inclusief het gebouw van de verdwijnende Protestantse Gemeente te Zwartemeer. Er zijn te weinig kerkgangers en vrijwilligers om het gebouw van de kerk te Zwartemeer als godshuis in gebruik te houden. Het aantal kerkgangers is in de loop der jaren teruggelopen tot zo’n twintig mensen per zondag. Sinds enkele jaren is de kerk beschermd door de status van gemeentelijk monument.

De kerk wordt in de verkoop worden gezet. De scriba van de Protestantse Gemeente Zwartemeer verklaarde dat het afstoten van het kerkgebouw pijnlijk is: “Het is een plek waar veel mensen gevoelsmatig een band mee hebben, omdat ze ernaar toe gingen of omdat zij en hun familieleden er zijn gedoopt of getrouwd. Maar we kunnen op de manier waarop het nu gaat het gebouw op termijn niet meer goed in de benen houden.”