Oude Dolerende Kerk te Werkendam gesloopt

In verband met de bouw van vijfentwintig appartementen is een speciaal bedrijf op dinsdag 14 mei 2024 in Werkendam begonnen met de sloop van het kerkgebouw van de voormalige Nederduitsche Gereformeerde Kerk (doleerende), Hoogstraat 111, vanaf 1892 tot 1920 De Gereformeerde Kerk te Werkendam (B) genoemd.

De vroegere Dolerende Kerk aan de Hoogstraat 111 te Werkendam.

De kerk werd in 1891 gebouwd en in hetzelfde jaar in gebruik genomen. De kerk stond aan het laagste gedeelte van het dorp en werd in de volksmond vaak ‘Benedenkerk’ genoemd.

Door het verschil in theologische ‘ligging’ tussen de plaatselijke Gereformeerde Kerk (A) en de Gereformeerde Kerk (B), respectievelijk afkomstig uit Afscheiding en Doleantie, lukte het niet om beide gemeenten te verenigen tot één plaatselijke Gereformeerde Kerk.

De oude Dolerende kerk werd in mei 2024 gesloopt (foto: Bas voor den Dag).

Uiteindelijk koos de kerkenraad van de Dolerende Kerk (‘Kerk B‘) om zich in 1920 aan te sluiten bij een ander kerkgenootschap, namelijk dat van de Gereformeerde Gemeenten. Het gebouw werd door dit kerkgenootschap gebruikt tot 1989, toen een nieuwe kerk werd gebouwd, de Bethelkerk. De oude kerk werd verkocht aan een woninginrichter.

De laatste jaren werd het pand nog gebruikt als Fancy Fair van De Gereformeerde Kerk te Werkendam, en als Kringloopwinkel van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente.

(Met dank aan de heer Bas voor den Dag.)

Translation into English:

Old Doleantie Church in Werkendam Demolished

Due to the construction of twenty-five apartments, a specialized company began the demolition of the church building of the former ‘Nederduitsche Gereformeerde Kerk (doleerende)’ in Werkendam on Tuesday, May 14, 2024. From 1892 to 1920, it has been known as the ‘Gereformeerde Kerk te Werkendam (B)’.

This church was built in 1891 and was inaugurated in the same year. The church was located in the lowest part of the village and is often referred to as the “Lower Church” by the locals.

Due to theological differences between the local ‘Gereformeerde Kerk (A)’ and the ‘Gereformeerde Kerk (B)’, which originated from the Secession and Doleantie movements respectively, it was not possible to merge the two congregations into one local ‘Gereformeerde Kerk’.

Ultimately, in 1920, the consistory of the ‘Doleantie Church’ (‘Church B’) decided to join another denomination, the ‘Gereformeerde Gemeenten’. This denomination used the building until 1989, when a new church, the ‘Bethelkerk’, was built. The old church was then sold to a home furnishing company.

In recent years, the building was used for a Fancy Fair by the ‘Gereformeerde Kerk te Werkendam’ and as a thrift store by the local ‘Gereformeerde Gemeenten’.

(Thanks to Mr. Bas voor den Dag.)