De treurige restanten van de Regenboogkerk te Epe

Fotoreportage van ‘GereformeerdeKerken.info’.

Na de ‘zeer grote brand’ die op dinsdag 20 augustus 2024 in Epe plaatsvond resteren de treurige resten van de Regenboogkerk in het Veluwse dorp.

Een beeld van de verwoestingen (foto: ‘GereformeerdeKerken.info’).

De redactie van GereformeerdeKerken.info bezocht de plaats van de ramp en maakte een fotoreportage van wat er nog van de Regenboogkerk resteert.

Foto’s: GereformeerdeKerken.info.

Inmiddels is ook duidelijk wat de oorzaak van de brand was. De penningmeester van de kerk deelde mee dat de uitgevoerde werkzaamheden aan het dak de oorzaak van de grote brand waren. De brand ontstond namelijk toen dakdekkers bezig waren een lek te verhelpen.

De brand in de kerk brak op 21 augustus 2024 rond half twaalf ’s ochtends uit en werd binnen vier minuten ingedeeld als ‘grote brand’ en vervolgens als ‘zeer grote brand’. Daarmee was meteen al duidelijk dat de brandweer met man en macht naar de Beekstraat in het dorp op de Veluwe aan de bak moest. Korpsen uit Epe en omgeving spoedden zich er heen.

De hulpverleners zetten al snel in op het voorkomen van uitbreiding van de vlammenzee naar de omgeving. Het vuur veroorzaakte dikke rookwolken die tot in Deventer te zien waren. De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) riep rond het middaguur mensen via social media op om niet naar de locatie van de brand te komen. ‘De kerk ligt in de bebouwde kom van Epe. Houdt de doorgaande wegen vrij voor hulpverleners’, aldus de mededeling.

Translation into English:

The sad remains of the Rainbow Church in Epe.

Photo Report by GereformeerdeKerken.info

After the ‘very large fire’ that took place on Tuesday, August 20, 2024, in Epe, the sad remains of the ‘Regenboogkerk’ in the Veluwe village are all that remain.

The editorial team of GereformeerdeKerken.info visited the disaster site and created the accompanying photo report of what is left of the Regenboogkerk.

It has since become clear what caused the fire. The church treasurer reported that the work carried out on the roof was the cause of the large fire. The fire broke out while roofers were attempting to fix a leak.

The fire in the church broke out on August 21, 2024, around 11:30 AM and was classified as a ‘large fire’ within four minutes, and then as a ‘very large fire.’ It immediately became clear that the fire brigade had to respond with all available forces to Beekstraat in the Veluwe village. Fire brigades from Epe and the surrounding area rushed to the scene.

The emergency responders quickly focused on preventing the flames from spreading to the surrounding area. The fire caused thick clouds of smoke that were visible as far away as Deventer. Around noon, the North and East Gelderland Safety Region (VNOG) issued a social media alert urging people not to visit the fire’s location. “The church is located in the built-up area of Epe. Keep the main roads clear for emergency services,” the statement said.