‘De Hoekstien’ te Britsum gaat dicht

Laatste kerkdienst op 29 december 2024.

Onlangs werden de leden van de Friese Protestantse Gemeente gemeente Britsum-Koarnjum-Jelsum op de hoogte gebracht van het feit dat de voormalig gereformeerde kerk De Hoekstien aan het Stedpaed in Britsum dicht gaat.

De protestantse, voormalig gereformeerde kerk ‘De Hoekstien’ te Britsum, die in 1968 in gebruik genomen werd en waar op 29 december 2024 de laatste dienst gehouden zal worden.

Al eerder werd een onderzoek ingesteld naar de vraag of de kerk gesloten moest worden.

De heer Jaap Osinga deelde onlangs namens de kerkenraad aan het eind van de ochtendkerkdienst het volgende mee: “Afgelopen maandag 26 augustus is de eerste kerkenraadsvergadering geweest na de zomer en daar zijn twee belangrijke besluiten genomen die we met u/jou willen delen. Het eerste gaat over De Hoekstien.

Zoals u/jij weet zijn we hier al meer dan een jaar mee bezig en het besluit is gevallen dat we het gebruik van De Hoekstien eind dit jaar beëindigen.

Het is voor ons allemaal  geen gemakkelijke boodschap. Mede aan de hand van de reacties die we gekregen hebben, is het plan nog wel wat bijgesteld. Vanwege de beperkingen van de kerk van Jelsum zullen we daar minder gaan kerken. De kerk van Koarnjum zal het meeste gebruikt gaan worden,  in het midden van onze dorpen. Er is overleg met de Stichting Âlde Fryske Tsjerken [de Stichting ‘Oude Friese Kerken’) om de voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de toegankelijkheid, zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.

De heer Jaap Osinga deelde de sluiting van ‘De Hoekstien’ mee.

‘It is tige spytich, maar it kin net oars’ [‘Het is erg jammer, maar het kan niet anders’], was één van de reacties die we terugkregen. En zo ziet de kerkenraad het ook. Het is goed om te benoemen dat de voltallige kerkenraad het eens is met dit besluit, hoe pijnlijk het ook is.

De komende weken wordt nagedacht over een passend afscheid van De Hoekstien”, aldus de mededelingen van de kerkenraad (de tweede mededeling van de kerkenraad ging over het beroepen van een predikant).

Om het afscheid van De Hoekstien ‘goed en mooi te laten verlopen’ wordt een werkgroep gevormd die de activiteiten rond de sluiting en de laatste kerkdienst, die op 29 december 2024 gehouden wordt, zal gaan organiseren.

We komen op deze laatste dienst uiteraard later terug.

Translation into English:

‘The Hoekstien’ in Britsum is closing down.

Last Church Service on December 29, 2024.

Recently, the members of the Frisian Protestant Church Congregation Britsum-Koarnjum-Jelsum were informed that the former ‘gereformeerde’ Church “De Hoekstien” on Stedpaed in Britsum will be closing.

A study had previously been conducted to determine whether the church should be closed.

Mr. Jaap Osinga recently announced on behalf of the church council at the end of the morning service: Last Monday, August 26, the first church council meeting after the summer took place, and two important decisions were made that we would like to share with you. The first concerns ‘De Hoekstien’.

As you know, we have been dealing with this matter for over a year, and the decision has been made to cease using ‘De Hoekstien’ at the end of this year.

This is not an easy message for any of us. Based on the feedback we received, the plan has been slightly adjusted. Due to the limitations of the church in Jelsum, we will hold fewer services there. The church in Koarnjum, located in the center of our villages, will be used the most. There is consultation with the Stichting Âlde Fryske Tsjerken (the ‘Old Frisian Churches’ Foundation) to ensure that facilities, such as accessibility, are arranged as best as possible.

‘It is tige spytich, maar it kin net oars’ [‘It is very unfortunate, but it can’t be helped’] was one of the responses we received. And the church council sees it the same way. It is important to note that the entire church council agrees with this decision, painful as it may be.

In the coming weeks, we will consider how to say a proper goodbye to ‘De Hoekstien’, according to the church council’s announcements (the second announcement concerned the calling of a new pastor).

To ensure that the farewell to ‘De Hoekstien’ is ‘well-organized and meaningful,’ a working group will be formed to plan the activities surrounding the closure and the final service, which will be held on December 29, 2024.

We will, of course, provide more details about this last service at a later time.