Gereformeerde kerk Glanerbrug verkocht aan muziekvereniging

Kerkelijke gemeente kan nog nog vijf jaar gebruik maken van de kerk aan de Schipholtstraat.

Muziekvereniging Wilhelmina heeft het kerkgebouw De Rank van de Gereformeerde Kerk te Glanerbrug aan de Schipholtstraat in Enschede gekocht.

De gereformeerde kerk te Glanerbrug.

De kerk wordt de nieuwe oefenruimte van de honderddertig muzikanten van die vereniging. Ook zal het gebouw gebruikt worden als concertpodium. De overdracht is op 1 december 2016 en meteen daarna neemt de vereniging intrek in het kerkje uit 1909.

Cultureel centrum.

De voorzitter van de Stichting Exploitatie Verenigingsgebouw Muziekvereniging Wilhelmina, de stichting die het gebouw gaat beheren en exploiteren, wil van de kerk en de nevenruimten een nieuw cultureel activiteitencentrum maken. ‘Een cultuurhuis, want Glanerbrug is heel veel kwijtgeraakt. Het Ouderencentrum en het Dorpshuis zijn gesloten, het zwembad gaat dicht. Er blijft weinig over.

De gereformeerde kerkgemeenschap blijft de kerk gebruiken.

De gereformeerde kerkgemeenschap blijft gebruik maken van de kerk. Gedurende zeker vijf jaar blijven de gereformeerden er hun diensten houden en worden de inloopochtend voor ouderen en gespreksgroepen gewoon voortgezet in de nevenruimten van de kerk.

Een ansicht uit de tijd dat de omgeving van de gereformeerde kerk nog woest en ledig was.

“Met de verkoop is het pastoraal werk gered”.

De verkoop geeft een dubbel gevoel, vertelt voorzitter Fokko de Boer van de kerkenraad. “We konden het gebouw niet meer exploiteren. De kerk is door onze gemeenschap gebouwd en onderhouden. Onze leden zijn er gedoopt, getrouwd en er is afscheid genomen. Dit hakt erin”.  Toch is hij blij dat juist Wilhelmina het pand heeft overgenomen. “Met het geld van de verkoop hebben we een buffer en kunnen we ons pastoraal werk voortzetten.” Dat de gereformeerde kerk nog minstens vijf jaar voor de eredienst en voor bijeenkomsten zal kunnen worden gebruikt is ongetwijfeld een pleister op de wonde.

Bron:

Tubantia, 6 oktober 2016.