Laatste dienst Gereformeerde Kerk Kommerzijl

De Gereformeerde Kerk in het Groningse Kommerzijl houdt zondag 15 januari 2017 de laatste eredienst in het kerkgebouw aan de Kerkstraat in het dorp.

De gereformeerde kerk uit 1913 te Kommerzijl
De gereformeerde kerk te Kommerzijl, die in 1913 in gebruik genomen werd, wordt na 15 januari in 2017 buiten gebruik gesteld.

De kerk te Kommerzijl wordt vervolgens buiten gebruik gesteld in verband met de fusie met de Protestantse Gemeente Grijpskerk e.o. Het mannenkoor ‘Duo Decime’ en enkele (oud-) organisten zullen aan de dienst medewerking verlenen. De dienst begint om 10 uur en staat onder leiding van ds. A. Landman.

Een week eerder, op zondag 8 januari 2017, werd de laatste kerkdienst gehouden in de gereformeerde kerk te Niezijl, waarover wij al eerder berichtten. Die kerk fuseerde ook met de Protestantse Gemeente Grijpskerk e.o.

Geïnstitueerd door ds. H. de Cock.

De interessante en lezenswaardige geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Kommerzijl begon met de instituering op 29 mei 1836 door niemand minder dan ds. H. de Cock (1801-1842), die ‘de Vader der Afscheiding’ genoemd wordt, omdat hij anderhalf jaar eerder als eerste predikant brak met de hervormde kerk. Dit luidde het begin in van de Christelijke Afgescheidene Gemeenten. De gereformeerde kerk te Kommerzijl is overigens het enige kerkgebouw in het dorp.