Aardbevingsproef voor Boazkerk Westeremden

Ook vier andere kerken worden onderzocht.

De gereformeerde Boazkerk in het Groningse Westeremden is één van de vijf kerken in de provincie Groningen die worden getest op aardbevingsbestendigheid.

Twee gereformeerde kerken op één foto: links de vroegere Jachinkerk (1898) en rechts de huidige Boazkerk (1934) te Westeremden.

De voor de proeven gebruikte Calvimethode – ontwikkeld door de Italiaanse hoogleraar Calvi – is nieuw en wordt daarom door de Nationaal Coördinator Groningen uitgevoerd in overleg met de Stichting Oude Groninger Kerken. Men wil namelijk onderzoeken of die methode geschikt is om te bepalen of gebouwen aardbevingen kunnen doorstaan. Omdat de vijf kerken alle een verschillende bouwwijze hebben zijn voor deze proef behalve de Boazkerk in Westeremden ook uitgekozen de Andreaskerk in Spijk, de Donatuskerk in Leermens, De Dyonisiuskerk in Uithuizen en de hervormde kerk in Eenum. De proef begon op woensdag 19 juli 2017 met de eerste inspecties.

De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) deelde verder mee dat het eerdere onderzoek van professor Calvi bij een aantal kerken in het Groninger aardbevingsgebied de verwachting heeft gewekt dat met deze methode sneller kan worden bepaald of versterking van een gebouw nodig is. Om de beoordelingsmethode te testen, gaat de NCG ongeveer 52 kerken in de kern van het aardbevingsgebied met deze methode onderzoeken. Zo hoopt de NCG inzicht te krijgen in de geschiktheid van de methode voor andere gebouwen. Van elke aan het onderzoek onderworpen kerk wordt eerst een aantal gegevens verzameld alvorens de test plaatsvindt.