Kerk en orgel Geref. Kerk Opeinde c.a. opgeknapt

Zowel het gebouw als het orgel van het kerkelijk centrum van de Gereformeerde Kerk (PKN) te Nijega Opeinde De Tike aan de Kommisjewei in het Friese Opeinde (bij Drachten) kregen in de afgelopen tijd een flinke opknapbeurt.

De gereformeerde kerk (PKN) te Opeinde.

Het kerkgebouw werd al in 2016 aangepakt: de buitenmuren van de kerk werden van nieuw voegsel voorzien en ook de glas-in-loodramen werden gerepareerd. Verder werd aan het interieur van de kerk onderhoud gepleegd: de muren werden gestukadoord en geverfd.

Het orgel.

Het orgel van de Gereformeerde Kerk te Opeinde.

Ook het kerkorgel werd gerestaureerd. Het instrument werd in 1989 gebouwd door de fa. Steendam, waarbij deze gebruik maakte van het pijpwerk uit het vorige orgel, dat in het begin van de twintigste eeuw door de fa. Van Dam te Leeuwarden in het vorige kerkgebouw werd geplaatst.

Ter gelegenheid van de feestelijke ingebruikname van het eenklaviers orgel werd op vrijdagavond 24 november 2017 een orgelconcert verzorgd door de bekende jonge organist Gert van Hoef. Bij die gelegenheid doneerde de Stichting TVM Foundation, die maatschappelijke initiatieven ondersteunt, een bedrag van fl. 2.500 om de kosten van de orgelrestauratie te drukken.