Laatste dienst in ‘Het Anker’ te Zevenhuizen (Gr.)

De Protestantse Gemeente in het Groningse Zevenhuizen neemt tijdens de middagdienst op zondag 29 april 2018 afscheid van de voormalige gereformeerde kerk ‘Het Anker’ in Zevenhuizen.

De voormalige gereformeerde kerk ‘Het Anker’ te Zevenhuisen (Gr.). Foto: Reliwiki, J. Sonneveld.

Jarenlang werden in Het Anker de wekelijkse kerkdiensten gehouden. Tijdens de laatste dienst op 29 april 2018, die om twee uur begint, is iedereen ‘die belangstelling of een herinnering aan deze kerk heeft, van harte welkom’, aldus deelde een woordvoerder van de kerk mee.

Het interieur van ‘Het Anker’. Foto: Reliwiki, Andre van Dijk.

Toen in 2010 de fusie tussen de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente in Zevenhuizen plaatsvond, werd na overleg besloten verder te gaan in de vroegere hervormde kerk. Het Anker is verkocht aan Vredewold, een woningcorporatie, welzijnsinstelling en zorgaanbieder. Halverwege 2018 wordt de kerk afgebroken.

(Inmiddels, zo werd ons op 27 juni 2020 door de heer W. Zuur meegedeeld, is de kerk in april 2020 gesloopt).

De gereformeerde kerk aan de Evertswijk te Zevenhuizen (Gr.), die in 1844 gebouwd werd en in 1957 door ‘Het Anker’ vervangen werd.

De Gereformeerde Kerk te Zevenhuizen werd op 11 september 1843 geïnstitueerd. Het eerste kerkgebouw stond sinds 1844 aan de Evertswijk, maar werd in 1957 vervangen door de huidige kerk aan het Hoofddiep.