Tentoonstelling razzia Aalten

Op 6 september 2019 wordt in het Nationaal Onderduikmuseum Aalten (Markt 12-16) een tentoonstelling geopend over een razzia die op 30 januari 1944 plaatsvond in de gereformeerde Westerkerk en in de christelijke gereformeerde kerk in dat dorp. De tentoonstelling duurt tot 23 februari 2020.

Aalten, Westerkerk.

Het doel van de Duitsers was het oppakken van jongemannen in de leeftijd van 19 tot en met 23 jaar die de ‘Arbeitseinsatz’ ontdoken. Het is één van de grootste plaatselijke drama’s uit de oorlogsjaren, waarvan achtenveertig jongemannen het slachtoffer werden. Eerst werden zij naar de Koepel in Arnhem gebracht en daarna naar het “Polizei Durchgangslager Amersfoort” (PDA). Na een verblijf van enkele weken voor de een, tot een aantal maanden voor de ander, werden de meesten tewerkgesteld bij boeren net over de Duitse grens of in de fabrieken in het Ruhrgebied. Na verloop van tijd doken de meeste mannen opnieuw onder, maar er waren ook slachtoffers, die in concentratiekampen terechtkwamen en daar vele ontberingen moesten doorstaan. Een aantal mannen moest deze razzia uiteindelijk met het leven bekopen.

Op 30 januari 2019 vond – zoal wij al eerder berichtten een eerste indrukwekkende herdenking van de razzia plaats in de Oosterkerk te Aalten.

Tentoonstelling.

Het Nationaal Onderduik Museum Aalten is enkele jaren geleden begonnen met een onderzoek om de achtenveertig namen van de slachtoffers te achterhalen. Er zijn interviews gehouden met nabestaanden en met mensen die alles van nabij meemaakten. Velen hebben hun persoonlijke verhalen verteld, hun herinneringen gedeeld en materiaal ter beschikking gesteld. Het is een bijzondere collectie geworden, die het waard is in een expositie te tonen. Aan de hand van verhalen, uniek fotomateriaal en filmfragmenten, documentatie en kunstzinnige uiting wordt ingegaan op de razzia en de gevolgen daarvan.

Bron:

V.V.V. Aalten