Kampwegkerk te Doorn wordt brasserie

In de voormalige gereformeerde Kampwegkerk te Doorn – die in 2009 buiten gebruik gesteld werd – wordt binnenkort een restaurant gevestigd.

De voormalige gereformeerde Kampwegkerk te Doorn.

Twee horecaondernemers willen daar bovendien een terras aanleggen. Het college van B en W nam daarover deze week een positief besluit.  SGP-wethouder G. Boonzaaijer zei gunstig gestemd te zijn over de komst van een restaurant met terras op het Kampwegplein. De leegstaande Kampwegkerk is nu een doodse plek in het centrum van Doorn en de brasserie brengt levendigheid’, zo schreef hij aan de gemeenteraad.

Voorheen…

Voor de gereformeerde kerk aan de Kampweg – gebouwd overeenkomstig de plannen van architect J.C. Wentink – werd op 10 juni 1909 de eerste steen gelegd, waarna op 15 februari 1910 de eerste dienst gehouden werd. Het interieur van de kerk werd in 1963-1964 gerenoveerd.

Bij de vorming van de Doornse Protestantse Gemeente werd aanvankelijk besloten zowel de hervormde Maartenskerk als de gereformeerde Kampwegkerk te blijven gebruiken. Maar na enige tijd bleek dat niet houdbaar. Vandaar dat de Kampwegkerk afgestoten werd. Op 29 december 2008 werd de kerk verkocht aan ‘Heuvelrug Wonen’ te Doorn. Op zondag 31 mei 2009 werd de laatste dienst in de Kampwegkerk gehouden.

Het voormalige bedehuis is een gemeentelijk monument, zodat aan het exterieur van het voormalige bedehuis geen veranderingen mogen worden aangebracht. Aanvankelijk was het de bedoeling in de kerk appartementen te bouwen.