Nieuwe naam voor ‘Bethelkerk’ Barneveld

Tijdens een gemeenteavond van de Protestantse Gemeente te Barneveld werd op woensdag 13 november 2019 de nieuwe naam bekend gemaakt voor de protestantse (voormalig gereformeerde) Bethelkerk, die verbouwd zal worden.

De ‘Bethelkerk’ te Barneveld, zoals die er momenteel nog uit ziet, in afwachting van de verbouwing.

De nieuwe naam wordt Emmaüskerk en werd gekozen naar aanleiding van het verhaal van de Emmaüsgangers uit Lucas 24, die voor de gemeente van Barneveld een voorbeeld zijn, ‘door het samen in gesprek zijn en blijven, maar altijd met een derde gesprekspartner, de Bijbel, erbij’. Ook de betrokkenheid op de maatschappij en op de ander werd een van de kernwaarden van de gemeente genoemd, samen met ‘het bewogen zijn met het wonder van de ontmoeting met Christus’. De gemeente ‘wil zijn als een huis in de buurt, van en voor jong en oud, dynamisch en altijd in beweging. (…) Een ieder die bij ons binnenkomt vindt een warm welkom’, zo heet het in de toelichting op de naamkeuze.

De (voorbereidingen voor de) verbouw.

Banken genoeg…! (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Inmiddels zijn de kerkbanken uit de Bethelkerk verwijderd. Een deel ervan zal worden gebruikt in de ontmoetingsruimte van de t.z.t. in gebruik te nemen Emmaüskerk, de overige ‘bestaande banken’ zijn te koop voor € 75. Deze kunnen desgewenst voor de koper op maat gezaagd worden (kosten: € 100 tot € 125, afhankelijk van de gewenste maat)  of – voor € 150 – ‘omgetoverd worden tot een mooie hoekbank’.  Door de verkoop van de banken kan het budget voor de verbouw worden aangevuld.

De kerkenraad publiceert geregeld een Nieuwsbrief over de verbouw en bovendien wordt een fotoalbum over de bouwwerkzaamheden bijgehouden.