‘Nieuw Licht’ op mogelijke redding gereformeerde kerk te Lollum

Hoe kan de voormalig gereformeerde kerk aan de Waaxenserweg in het Friese Lollum behouden worden? Daarover gaat een nieuw TV-programma dat op 9 januari opnamen maakt van de presentatie van de plannen.

De ‘Greidhoeke Kathedraal’ te Lollum.

De voormalige gereformeerde kerk in Lollum, ook ‘De Greidhoeke Kathedraal’ genoemd, staat al jaren leeg ondanks allerlei inspanningen die in het dorp gepleegd zijn om de monumentale dorpskerk te behouden. Dat is tot nog toe niet gelukt.

Vandaar dat het nieuwe TV-programma NieuwLicht van de Evangelische Omroep op zoek gaat naar een mogelijke herbestemming van leegstaande kerken, waarvan de gereformeerde dorpskathedraal in Lollum de eerste is.

Met een team van deskundigen onderzocht presentator Tijs van den Brink hoe de kerk in Lollum behouden kan blijven. Op 9 januari 2020 presenteren zij de plannen in Lollum, in de Greidhoeke Kathedraal. Tijdens deze avond worden opnames gemaakt voor de uitzending van NieuwLicht, die op 4 februari te zien zal zijn op NPO 2.

Het (vervallen) interieur van de Greidhoeke Kathedraal te Lollum (Frl.).

De avond in Lollum op 9 januari begint om 18.30 uur en wordt muzikaal omlijst door muziekvereniging ASAF en het shantykoor ‘Sterk Spul’.

De Greidhoeke Kathedraal.

De Greidhoeke Kathedraal te Lollum is door de Protestantse Gemeente overgedragen aan de Stichting Greidhoeke Kathedraal. De Protestantse Gemeente gebruikt deze kerk in principe niet, behalve als er behoefte is aan extra ruimte. Dan kan de kerk  per keer van de Stichting worden gehuurd.

NieuwLicht over de Greidhoeke Kathedraal te Lollum